Pedagogische Wetenschappen
Over de rol van opvoeding, gezondheidszorg en onderwijs bij individuele variaties in de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
De manier waarop kinderen en jongeren worden opgevoed, onderwezen en begeleid, verschilt en dat heeft gevolgen voor hun ontwikkeling. Zowel in het onderwijs als het onderzoek van Pedagogische Wetenschappen staat centraal hoe evidence-based benaderingen de optimale ontwikkeling van het kind kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door ondersteuningsprogramma’s, diagnostische- en interventiestrategieën en leermethoden. Ieder kind verdient de kans zich optimaal te ontwikkelen.
Nieuws
-
Tussen veiligheid en kwaliteit van leven: De complexe realiteit van 1:1 zorg -
'Laat algoritmes niet de koers bepalen in de klas' -
Hoe beslis je over de toekomst van een uit huis geplaatst kind? -
Subsidie voor onderzoek naar besluitvorming rond ouder-kind contact na een uithuisplaatsing -
‘Jongeren die in hun jeugd zijn mishandeld, kunnen ook later in hun leven gevoeliger zijn voor boze signalen van anderen’ -
Betere inschatting van gewelddadig gedrag in gevangenissen dankzij nieuw onderzoek -
Met nieuwe eindopdracht worden studenten nóg beter klaargestoomd om mensen met autisme te begeleiden -
Geef ouders en kinderen een stem en vergroot de kans dat kinderen weer thuis worden geplaatst -
Universiteit Leiden adviseert over wetsvoorstel Versterking rechtsbescherming in de jeugdbescherming -
Leidse studenten helpen bij taalonderwijs voor kleuters -
Doorvragen naar details helpt kinderen meer te vertellen bij politieverhoor -
Met nieuwe samenwerkingstool hopen deze docenten ruzies voor de deadline te voorkomen -
Niet misselijk, wel gemotiveerd: kinderen laten zich makkelijk onderdompelen in VR-omgeving -
Wat maakt een ouder zorgzaam? De biologie achter opvoeden -
Wat als je jong een ouder verliest? ‘Rouw loopt het hele leven door’ -
Vier wetenschappers van de Universiteit Leiden krijgen een Vici-beurs -
Meeste uithuisgeplaatste kinderen keren niet meer terug -
Van onderzoek naar praktijk: Leidse wetenschappers krijgen Europese subsidie -
Verrassing! Informatie waarover we ons verbazen onthouden we beter (maar niet altijd) -
Renate Buisman ontvangt Marian Joëls Early Career Award voor Stress research -
Nieuw onderzoek naar het effect van gesprekken met je ‘ik’ uit de toekomst -
Het raakt alle gezinsleden: hoe seksueel misbruik tussen broers en zussen door kan werken in de familie -
Inzicht in dalende jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringscijfers -
Draag bij aan een veilige haven voor bedreigde wetenschappers -
Neuropsycholoog Rik Schalbroeck ontvangt prijs voor onderzoek naar autisme, het brein en sociale factoren bij mentale problemen -
Terugblik LHSC kenniscafé vaderbetrokkenheid -
Is extreem antisociaal gedrag te herleiden tot het brein? -
Nieuwe leerstoel Pedagogiek en Recht verbindt wetenschap met jeugdbescherming -
Sociale Zaken: Internationalisering binnen het onderwijs -
Waarom je als ouder soms ook een time-out nodig hebt (en nog vier handige opvoedtips) -
‘Echte influencers staan voor de klas’ -
Dr. Lisa Gaikhorst nieuwe bijzonder hoogleraar ‘Gelijke kansen in onderwijs’ aan de Universiteit Leiden -
Veni-subsidie voor Leidse wetenschappers -
Podcast - Vergeten pionier: Ida Frye, de vroege onderzoeker van autisme -
Carlijn Bergwerff: Met passie voor pedagogische innovatie -
Willem Bruin vertelt over zijn zoektocht naar biomarkers voor psychische aandoeningen -
Ontwikkelingen en toepassingen van Virtual Reality in traumabehandeling voor kinderen en jongeren -
Leiden is kloppend hart voor gezondheid en welzijn -
Podcast Praat Erover: gesprekken over mentale gezondheid -
Hoogleraar pleit voor meer aandacht voor hersenschade bij verdachten -
Reportage: training van angstige kinderen moet stoornis en depressie helpen voorkomen -
De lessen die we kunnen leren van leidinggevenden van kleur -
AI herkent angstige jongeren op basis van hun hersenstructuur -
Zes vragen over de nieuwe minor ‘De (on)rechtvaardige samenleving’ -
Evaluatie gratis Baby Groente Tas voor eerste kindjes in Leiden -
Nieuw model om de gevolgen van jeugdtrauma’s te begrijpen -
Wat criminaliteit kan verminderen, vermindert niet de angst voor criminaliteit -
Programma om scholieren te informeren over stress blijkt effectief -
Een academische carrière zit vol dilemma’s, laat dit bordspel zien -
ZonMW-beurs voor onderzoek naar behandeling angst en depressie bij kinderen -
Scriptie over onderzoek naar de intergenerationele overdracht van trauma wint FSW scriptie prijs 2023 -
Executieve functies: de sleutel tot betere prestaties op school bij lezen en rekenen? -
Koos Biesmeijer en Claire van Megen genomineerd voor Persoon van het Jaar-verkiezing -
Wat als je niet durft te praten? -
Lief, slim en ijverig: het schoolrapport is niet vrij van vooroordelen -
Luisteren: Waarom sommige jongeren na traumatische ervaringen wel mentale problemen ontwikkelen en andere niet -
Onderzoeksproject over veerkracht zoekt deelnemers voor hersenonderzoek -
Uitdagingen in de pleegzorg -
Technologie laten werken voor justitiële jongeren -
Week van de Opvoeding: tips en weetjes -
Teaching Fellow voor relevante interactieve onderwijsvideo's voor Methoden en Technieken
-
Pesten: hoe kunnen we het stoppen, of beter, voorkomen? -
Podcast: Liza van den Bosch over leren lezen in de thuistaal -
Vaders: onmisbaar in onderzoek naar ouderschap en ontwikkeling van kinderen -
Extra chromosoom heeft neuropsychologische impact bij jonge kinderen -
Pak de regie over je PhD en doe mee met dit nieuwe onderzoeksproject -
Kenniscafé Leidse peuters op gezond gewicht -
VR als hulpmiddel voor ouders van kinderen met PTSS -
ELAN: gezondheidsdata met multidimensionale mogelijkheden voor onderzoek -
Vidi-beurs voor onderzoek naar jeugdtrauma, vriendschap en mentale gezondheid -
Podcast: Hoe keren we de daling in leesvaardigheid om? -
SSH-labs: Geïnspireerd raken door je collega’s -
AI, feit en fictie: deze conferentie biedt helderheid -
Rachel Plak ontvangt subsidie voor podcastserie over zelfreflectie jongeren -
Subsidie voor onderzoek naar vaderschap na een verleden van kindermishandeling -
“We praten te vaak over mensen met autisme.” -
Feit of fabel: Iedereen heeft wel een beetje autisme -
Feit of fabel: mensen met autisme zijn niet sociaal -
Feit of fabel: Mensen met autisme werken veelal in de ICT -
Feit of fabel: Mensen met autisme hebben geen empathie
-
Feit of fabel: mensen met autisme zijn heel goed in het oplossen van Rubiks kubussen -
Overprikkeld? Kunstenaar verbeeldt haar brein met kakofonie van kleuren -
Feit of fabel: Van te veel tv kijken word je autistisch -
Feit of fabel: mensen met autisme maken geen oogcontact -
Feit of fabel: Mensen met autisme zijn altijd mannen -
Conferentie analyseert kloof tussen overheid en burger -
Individuele zorg voor kinderen met extra chromosoom onontbeerlijk -
Interdisciplinaire minor ‘Violence Studies’: ‘Het was net alsof je met een groep ging vechten’ -
Turkse en Syrische studenten praten met rector over mogelijkheden steun -
AI en big data binnen Jeugd ggz: Hype of hoop? -
Succes bij NWO voor sociale wetenschappers -
Verveelde of bange kinderen? Gedrag leraar maakt veel verschil -
Een AI-systeem dat je vertelt waarom je glas moet eten – mag dat? -
Met VR-brillen en rubberen handen merken pubers hoe vatbaar ze zijn voor fake news -
Hoe overleefden jongeren de coronapandemie? -
Symposium over Culturele Aspecten van Kindermishandeling -
Pieter's Corner: Wokisme -
Wetenschapscommunicatie-beurs voor onderzoek naar innerlijke leefwereld jongeren -
Mondiaal perspectief op zorg voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen -
Gera ter Meulen ontvangt prijs voor onderzoek naar adoptie en pleegzorg
Agenda
Leiden Pedagogiek Blog
Publicaties
In de media
-
Podcast: hoe sluit je aan bij jongeren met autisme? -
'Wat als een kind zich altijd achtergesteld voelt?' Sheila van Berkel geeft opvoedadvies in de Volkskrant -
Marian Hickendorff over beter rekenonderwijs: 'Investeer in de leraar' -
Podcast - Vergeten pionier: Ida Frye, de vroege onderzoeker van autisme -
Wat als je niet durft te praten? -
Luisteren: Waarom sommige jongeren na traumatische ervaringen wel mentale problemen ontwikkelen en andere niet -
Peter Bos legt uit waarom kinderen vaak hun moeder en niet hun vader roepen -
Podcast: Liza van den Bosch over leren lezen in de thuistaal -
Impact van kindermishandeling op broers en zussen -
Daisy Smeets en Mariëlle Bruning over samenwerking Pedagogiek en Jeugdrecht -
Podcast: Hoe keren we de daling in leesvaardigheid om? -
Feit of fabel: Iedereen heeft wel een beetje autisme -
Feit of fabel: mensen met autisme zijn niet sociaal -
Feit of fabel: Mensen met autisme werken veelal in de ICT -
Feit of fabel: Mensen met autisme hebben geen empathie
-
Feit of fabel: mensen met autisme zijn heel goed in het oplossen van Rubiks kubussen -
Feit of fabel: Van te veel tv kijken word je autistisch -
Feit of fabel: mensen met autisme maken geen oogcontact -
Feit of fabel: Mensen met autisme zijn altijd mannen -
Luister nu alle afleveringen van de podcast Breingeheim op Spotify -
Arnout Koornneef: "Geef leraren voldoende tijd om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen" -
Podcast over veerkracht steekt piekerende jongeren hart onder de riem -
'Suïcidaal gedrag is erg complex. De breinstructuur is één factor die hieraan kan bijdragen' -
Een huilende baby oppakken of laten liggen? -
Hoe vorm je een veerkrachtige samenleving? Anne-Laura van Harmelen legt het belang van vriendschap uit -
Szilvia Biro vertelt in de Volkskrant wat er omgaat in het hoofd van een baby -
In NRC: Op de Haagse Idiotenschool was 150 jaar geleden ook al een lerarentekort -
Podcast: wat is autisme? -
Peter Bos in 'De Wereld van Eva' -
Podcastserie over het online leven van jongeren -
Sanne de Vet in de Volkskrant over afscheid nemen bij de opvang -
Impact lockdown op kinderen met autisme -
Webinar Neeltje van den Bedem over taalontwikkelingsstoornis
-
Lenneke Alink in de media over kindermishandeling -
Stem op "Effecten van de lockdown op autistische kinderen" -
In het Leidsch Dagblad: Digitale bieb helpt zwakke lezers met het maken van ’leeskilometers’ -
Femmie Juffer in Trouw over opgroeien in een adoptie- of pleeggezin -
Het Leidse Babylab-team in het Leidsch Dagblad over het Babylab -
'Pestgedrag heeft een piek rond 12 jaar, maar is van alle leeftijden' -
Judi Mesman op Kennislink over coronatekeningen door kinderen -
Met elkaar op zoek naar de talenten en uitdagingen van kinderen met autisme -
Hoe kan virtual reality crimineel gedrag verminderen?
-
Peter Bos in 'Grote Vragen' van de VPRO -
Judi Mesman over antiracistische opvoeding -
In de Volkskrant: Judi Mesman over het tegengaan van racisme in de opvoeding -
Toin Duijx benoemd tot erelid IBBY-International
-
In NHD: 'Ouder zelfbeeld leidt criminelen naar goede pad' -
Jean-Louis van Gelder aangesteld als hoogleraar bij Instituut Pedagogische Wetenschappen -
Femmie Juffer over haar boek 'Dit huis is een thuis' -
Leesprestaties van 15-jarigen zijn gedaald -
Linda van Leijenhorst over lezen en het tienerbrein -
Opgroeien met een extra X'je of Y'tje -
Gemma Zantinge ontdekt dat kind met autisme dezelfde emoties ervaart als anderen -
Femmie Juffer: "Pleegkinderen moeten zeker tot hun 23ste verzekerd zijn van een plek bij een pleeggezin." -
Waarom het goed is als papa meespeelt met de baby -
In NRC: Rien van IJzendoorn over kinderen en sparen -
Luister terug: Amsterdam onderzoekt aanleg criminaliteit bij 4-jarigen -
Pestkop wil populair zijn -
Video: Letten kinderen op iemands huidskleur? -
In de Volkskrant: Adoptie-advies RSJ is slecht onderbouwd -
Lenneke Alink over kindermishandeling: “Tijdig ingrijpen voorkomt veel ellende” -
Pieter's Corner: Is Clinton vs. Trump een gelopen race? -
Kees de Brabander verdient Prijs Beste Publicatie -
Eddie Denessen benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociaal-culturele achtergronden -
Paul van den Broek is beste promotiebegeleider 2015
-
Sophie van Rijn ontvangt Vidi voor onderzoek naar kinderen met extra X of Y chromosoom -
Zoekt soort wel soort? -
Paul van den Broek wint Distinguished Scientist Prijs -
Minicollege: Hersenpaden van autistische jongens verschillen -
Hoe lezen leuk blijft -
Kindermishandeling? #laatzenietbarsten -
Pleegzorg: kwantiteit en kwaliteit moeten hand in hand gaan -
Studentes zetten zich in voor Slaaghwijk
-
Stem op Marcia: breng onderzoek naar autisme onder de aandacht