VR als hulpmiddel voor ouders van kinderen met PTSS

Carlijn Bergwerff en Maarten Struijk Wilbrink zetten Virtual Reality in om ouders van kinderen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) te helpen hun kind goed te ondersteunen en beter een veilige basis kunnen bieden. Voor dit pilot-onderzoek heeft Stichting S.K.A.I een subsidie ter beschikking gesteld.

Ongeveer 4 van de 5 kinderen en jongeren maken een ingrijpende gebeurtenis mee. Denk hierbij aan een verkeersongeluk, mishandeling of pesten. Een deel van deze groep houdt hier ernstige psychische klachten aan over. De klachten kunnen bestaan uit herbeleving en een verhoogde stress-gevoeligheid. Het is dan belangrijk dat ouders informatie krijgen over de psychologische en fysiologische reactie die een kind als gevolg van het trauma kan ervaren, zodat zij zich goed kunnen inleven in hun kind en goede ondersteuning kunnen bieden. Dit wordt ook wel psycho-educatie genoemd.

“Er bestaan verschillende vormen van psycho-educatie voor ouders van kinderen met PTSS. Omdat deze vormen veelal mondeling zijn, is het voor sommige ouders lastig te begrijpen wat hun kind werkelijk ervaart. Dit is juíst zo belangrijk voor de ondersteuning na een traumatische gebeurtenis. Perspectief nemen creëert veelal empathie en begrip bij ouders. Het gebruik van VR kan hierbij helpen. In VR bootsen we dan na wat het is om herbelevingen te ervaren of om een verhoogde stress-gevoeligheid te hebben. Ouders beleven dan zelf wat het inhoudt om last te hebben van PTSS-symptomen, zodat zij hun kind beter begrijpen. Zij zullen hun kind dan beter kunnen ondersteunen.”, aldus Carlijn Bergwerff.

Onderzoeker test VR-bril

Onderzoek naar VR-interventie

Dit onderzoeksproject is een aanvulling op een ander onderzoek naar een VR-interventie binnen de onderzoekslijn van Carlijn Bergwerff. Deze aanvraag is gehonoreerd door Stichting S.K.A.I om dit kleinschalige en innovatieve project te kunnen uitvoeren. Met deze subsidie kan VR-programmeur Maarten Struijk Wilbrink aan de slag met het ontwikkelen van InleVR: VR-psychoeducatie voor trauma, waarmee bredere inzet in de klinische praktijk wordt beoogd. Hiermee kunnen ouders mogelijk goed worden geholpen als hun kind PTSS heeft, zodat zij hun kind goed begrijpen en beter een veilige basis kunnen bieden.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Leids Universiteits Fonds / Stichting S.K.A.I., www.luf.nl.