Technologie laten werken voor justitiële jongeren

Ondanks de veelbelovende effecten van technologische diagnostiek en behandeling, blijft gebruik hiervan beperkt voor jongeren die in aanraking zijn gekomen met justitie. Daarom willen wij onderzoekers inspireren om technologische toepassingen voor diagnostiek en behandeling van deze jongeren te ontwikkelen en te onderzoeken.

Technologie biedt unieke mogelijkheden: met een smartphone kun je checken of het zo gaat regenen, een Fitbit houdt je stappen bij en via een VR-bril loop je ineens door het bos in je eigen kamer. Danzijk deze unieke eigenschappen wordt technologie ook ingezet voor diagnostiek en behandeling van verschillende groepen mensen. Ondanks de veelbelovende effecten, blijft gebruik hiervan beperkt voor jongeren die in aanraking zijn gekomen met justitie.

We willen daarom onderzoekers inspireren om technologische toepassingen voor diagnostiek en behandeling van jongeren die in aanraking zijn gekomen met justitie te ontwikkelen en te onderzoeken.

Draag bij aan 'Bringing technology to justice involved youth'

'Bringing technology to justice involved youth' is een speciale uitgave van het tijdschrift 'Research on Child and Adolescent Psychopathology'. Interesse om bij te dragen aan deze speciale uitgave?

Lees de volledige call ››

Ter inspiratie organiseren Esther Mertens, Jean-Louis van Gelder, Carmen Sergiou (Universiteit Leiden) en Jessica Asscher (Universiteit Utrecht) de speciale uitgave 'Bringing technology to justice involved youth' waarin papers over de mogelijkheden van technologie voor diagnostiek en behandeling en voorbeelden van empirische studies worden gebundeld.

De volledige call voor papers is te vinden op de website: Research on Child and Adolescent Psychopathology | RCAP Special Issue Call for Papers (springer.com).