Stem op Marcia: breng onderzoek naar autisme onder de aandacht

Help Marcia Brandenburg-Goddard om onderzoek naar autisme bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Stem daarom op Marcia en hopelijk wint zij de Publieksprijs van FameLab 2015!

Baanbrekend onderzoek

Marcia is na haar studie Klinische Neuropsychologie aan de Universiteit Leiden op de Faculteit Sociale Wetenschappen aan het werk gegaan als promovenda op de afdeling Orthopedagogiek.

Momenteel rondt zij haar promotieonderzoek af naar de hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan problemen in de sociale ontwikkeling van verschillende groepen kinderen met autisme. Het onderzoek is baanbrekend. Het team waar Marcia deel van uitmaakt, wil in de toekomst kijken of het mogelijk is om de breinmechanismen die tot autistische symptomen leiden, te beïnvloeden.

Help Marcia's onderzoek naar autisme bekendheid te geven

Voor een breed publiek

Marcia wil de komende jaren graag verder met haar onderzoeksresultaten door behandelingen op maat te ontwikkelen voor kinderen met sociale problemen. Zij wil daarbij gebruik maken van nieuwe technologieën, zoals MRI en virtual reality. Door er veel over te tweeten, te bloggen en er alsmaar over te praten, probeert Marcia neurowetenschappelijk onderzoek naar klinische aandoeningen begrijpelijk en boeiend te maken voor een breed publiek.

Daarom doet Marcia mee aan FameLab en nu staat zij zelfs in de Nederlandse finale!

Over FameLab: let's talk science

FameLab is de internationale competitie voor wetenschapscommunicatie voor jonge bèta-onderzoekers tussen de 21 en 40 jaar: presenteer je onderzoek in drie minuten. Het gebruik van beeldmateriaal is taboe, voorwerpen om het verhaal kracht bij te zetten mogen wel. Dit jaar doen de universiteiten van Leiden, Wageningen, Groningen en Nijmegen mee. Ze leveren elk vier lokale winnaars voor deelname aan een tweedaagse masterclass Science Communication. Aan het einde van deze masterclass blijven 10 finalisten over.

De winnaar mag naar de internationale FameLab finale in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is er een publieksprijs: een mediastage bij de wetenschapsredactie van de NTR.

De Nederlandse finale van FameLab is in Museum Boerhaave op 21 april tussen 18:00u en 21:00u.