Feit of fabel: Mensen met autisme werken veelal in de ICT

Hoewel er mensen met autisme zijn die in de IT-sector werken en hierin zeer succesvol zijn, is het een misvatting dat dit voor alle mensen met autisme geldt. De kwaliteiten en interesses kunnen sterk variëren tussen verschillende personen met autisme. Niet iedereen met autisme heeft interesse in technologie of computers.

Carlijn Bergwerff  - Universitair docent en psycholoog
Carlijn Bergwerff - Universitair docent en psycholoog

Er bestaat een veel voorkomende fabel dat mensen met autisme veelal in de IT-sector werken. Dit komt mogelijk doordat meer autistische studenten (11%) een baan in de ICT ambiëren dan niet-autistische studenten (1%). Tegelijk wordt duidelijk dat 89% van de studenten met autisme andere banen zoekt, zoals in de dienstverlening of in de wetenschap.

Ander onderzoek laat zien dat er grote verschillen zijn tussen volwassenen met autisme op het gebied van dagbesteding, variërend van vrijwilligerswerk tot werken in de ICT of in de horeca. Waar komt het idee dan vandaan dat autistische mensen meestal in de ICT werken?

Carlijn Bergwerff: "Het is belangrijk om rekening te houden met de diversiteit binnen de groep mensen met autisme en te erkennen dat iedereen een unieke mix van kwaliteiten, interesses en uitdagingen heeft."

Deze mythe is waarschijnlijk ontstaan doordat sommige mensen met autisme kwaliteiten hebben voor taken in de IT-sector. Zo kunnen mensen met autisme over analytische vaardigheden beschikken, oog voor detail hebben en goed zijn in het oplossen van complexe problemen. Autistische mensen kunnen problemen vaak vanuit een ander perspectief bekijken dan neurotypische personen. Ook kunnen mensen met autisme een sterke interesse voor technologie hebben.

Dit heeft er dan ook aan bijgedragen dat steeds meer bedrijven in de IT-sector specifiek werven op mensen met autisme. Deze bedrijven zien veel waarde in de kwaliteiten die sommige autistische mensen hebben op het gebied van logisch redeneren of een voorkeur voor het uitvoeren van voorspelbare en zich herhalende taken.

Hoewel er inderdaad mensen met autisme zijn die in de IT-sector werken en hierin zeer succesvol zijn, is het een misvatting dat dit voor alle mensen met autisme geldt. De kwaliteiten en interesses kunnen sterk variëren tussen verschillende personen met autisme. Niet iedereen met autisme heeft bijvoorbeeld interesse in technologie of computers. Vergelijk het met een andere mythe: de ene autistische jongere is door zijn specifieke focus en interesse in staat om in een recordtempo een Rubiks cube op te lossen, terwijl de andere jongere met autisme hier juist veel moeite mee heeft of geen interesse in heeft.

Kortom, de mythe dat alle mensen met autisme in de IT-sector werken mist nuance en is generaliserend. Het is belangrijk om rekening te houden met de diversiteit binnen de groep mensen met autisme en te erkennen dat iedereen een unieke mix van kwaliteiten, interesses en uitdagingen heeft.

Fabels over autisme

Hoewel autisme zich niet in een hokje laat plaatsen, bestaan er toch hardnekkige fabels over. Deze stereotypes kunnen mensen met autisme in de weg zitten bij het krijgen van een diagnose, het vinden van werk of het leggen van contacten. Psychologen en pedagogen van de Universiteit Leiden doorbreken mythes over autisme die we op sociale media hebben verzameld.

Bekijk alle 8 fabels over autisme ››

NVA Autismeweek