Peter Bos in 'Grote Vragen' van de VPRO

In de nieuwe VPRO-serie ‘Grote Vragen’ maakt presentator en wetenschapsjournalist Rob van Hattum een reis door de wetenschap. Acht Nederlandse onderzoekers die aan de top van hun vakgebied staan vertellen in dit programma over hun ‘grote vragen’. Een van die onderzoekers is Peter Bos werkzaam aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. De grote vraag van Peter Bos is wat het met je lijf doet als je voor een kind zorgt.

Wat gebeurt er in ons lichaam als we zorgen?

Universitair hoofddocent Peter Bos vraagt zich af welke factoren impact hebben op ons zorggedrag en wat daarbij de rol van hormonen is. Bos laat zien hoe hij zorgdraagt voor zijn eigen gezin met drie kinderen, waarvan een het syndroom van Down heeft. Verder gaat hij naar de babybeurs en laat hij zien hoe bepaalde apen soortgelijke verschijnselen en emoties vertonen als die van de mens. Tot slot geeft hij een les in hoe bijvoorbeeld stress, maar ook zorggedrag voor een groot deel bepaald worden door onze hormonen.

Bij iedere aflevering van 'Grote vragen' vind je een uitgebreid dossier over de onderwerpen en thema's die in de uitzending voorbij komen.

Bekijk het dossier 'Wat gebeurt er in ons lichaam als we zorgen?'

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of