Anke Klein beantwoordt vragen van kinderen over corona in Team NWA

Om speciaal aan de behoefte van kinderen te voldoen is de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) samen met het RIVM en de Nederlandse hogescholen en universiteiten een campagne gestart om kinderen te informeren over het coronavirus, hun vragen te beantwoorden en tips te geven. Als expert angst bij kinderen beantwoordt kinderpsycholoog Anke Klein vragen in het NWA Facebook live corona vragenuur.

Terugkijken: NWA Facebook live corona vragenuur voor kinderen (15 april)

De coronacrisis raakt iedereen, ook de kinderen. Ze kunnen niet meer naar school, zien hun vriendjes niet meer, missen de structuur in de dag en hebben veel vragen en zorgen. Overzichtelijke en betrouwbare informatie is cruciaal, ook voor kinderen. De Leidse kinderpsycholoog Anke Klein: 'Het is zo belangrijk dat we de kinderen niet vergeten in deze tijd.'

Corona voor kinderen

De gezamenlijke campagne heeft inmiddels vier animiatievideo’s voor kinderen opgeleverd. Kinderen mochten hun vragen over corona insturen voor een NWA Facebook Live corona vragenuur waarin ze antwoord kregen van viroloog Annemieke van der Eijk en dierenarts Reina Sikkema. Op 8 april volgden ruim 1500 kinderen live deze sessie, onder wie actieve online vragenstellertjes en hun ouders. Op 15 april zaten kinderpsycholoog Klein en viroloog Van der Eijk samen in Team NWA voor het Facebook live corona vragenuur voor kinderen.

Team NWA

Een mooi opstapje voor het Team NWA was Kleins allereerste televisieoptreden voor het NOS Jeugdjournaal in een speciale uitzending over corona. Daarvoor maakte de filmploeg opnames bij Klein thuis. Ook schoof ze als expert aan bij Hart van Nederland (HvN) voor commentaar bij getoonde fragmenten van de drones van HvN en de animatievideo’s van NWA voor kinderen. ‘Het is geweldig dat we dit doen met een team experts uit verschillende vakgebieden. Ik ben heel blij dat NWA ook specifiek oog heeft voor de zorgen en angsten van kinderen en zich niet alleen focust op informatie uit de medische hoek’.

Animatievideo voor kinderen over corona

Het verhaal van Anke Klein in Team NWA begint bij haar animatievideo over wat corona doet met kinderen. Van origine is dit getekende filmpje in het Duits ingesproken, maar nu ook door Klein en haar collega Annelieke Hagen vertaald en met een kinderstem ingesproken in het Nederlands. ‘Want niet alle kinderen lezen nou eenmaal even gemakkelijk, en beelden zijn vaak veel pakkender voor kinderen.’

Corona, wat doet het met kinderen?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of