LUMC betrokken bij ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen tegen SARS-CoV-2 en andere coronavirussen

De afdeling Medische Microbiologie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) doet binnen diverse projecten onderzoek naar antivirale middelen tegen SARS-CoV-2. Als onderdeel van het PanCoroNed project wordt onder leiding van dr. Martijn van Hemert in het laboratorium de antivirale werking getest van moleculen die in Nijmegen ontwikkeld worden.

Het PanCoroNed project ontvangt 1.2 miljoen euro subsidie van van Topsector Life Sciences & Health (Health~Holland). Binnen het project werkt het LUMC samen met onderzoekers van de Radboud Universiteit, Universiteit Utrecht, Protinhi Therapeutics en Avivia. Dit met als doelstelling om nieuwe proteaseremmers te ontwerpen, synthetiseren en te testen op effectiviteit. Er wordt gezocht naar moleculen die diverse coronavirussen remmen, zodat ze werken tegen SARS-CoV-2 en mogelijk nieuwe coronavirussen die in de toekomst kunnen opduiken.

Naast vaccins is het belangrijk om ook antivirale geneesmiddelen tegen het coronavirus te ontwikkelen. Binnen het onderzoek wordt gezocht naar moleculen die de vermenigvuldiging van SARS-CoV-2 en andere coronavirussen kunnen remmen. De moleculen worden eerst in Nijmegen onderzocht en vervolgens in Leiden getest tegen SARS-Cov-2. Voor het Leids deel van het onderzoek is 223.000 euro vrijgemaakt.

Lees meer over het onderzoek op de website van Health ~ Holland.

Het samenwerkingsproject is medegefinancierd met PPS-toeslag die door Health~Holland, Topsector Life Sciences & Health, beschikbaar is gesteld ter stimulering van publiek-private samenwerkingen.