Pieter Tops in Binnenlands Bestuur en Platform O over de impact van corona op de drugscriminaliteit

De coronacrisis heeft aan veel sectoren (grote) schade toegebracht. Er lijkt echter één sector te zijn die weinig last heeft van de coronacrisis door haar veerkracht en aanpassingsvermogen; de georganiseerde drugscriminaliteit.

Pieter Tops, recentelijk benoemd Bijzonder Hoogleraar Ondermijningsstudies bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, stelt dat de georganiseerde drugscriminaliteit niet tot nauwelijks heeft geleden onder de coronacrisis. ‘Op grote schaal bleef Nederland deze drugs produceren en distribueren, en bleven de daarmee gemoeide geldstromen op peil’, zegt Tops. ‘Met alle gevolgen van dien voor het maatschappelijk systeem, wat bekend staat onder de noemer van ondermijning’.

Flexibel

De sluiting van Schiphol en het inbreken op het communicatiesysteem via cryptotelefoons heeft weinig impact gehad op de georganiseerde drugscriminaliteit, maar doordat de drugswereld verder soepel op de crisis wist in te spelen, heeft deze er niet echt onder geleden. ‘De productie kon dankzij goede voorraden aan grondstoffen doorgaan. Het blijkt een flexibele wereld te zijn, met weinig hiërarchie, en veel netwerken, een soepel en veerkrachtig systeem, met organiserend vermogen’.

Lees het volledige verhaal op de website van Binnenlands Bestuur en Platform O.

In 1990 promoveerde Tops (1956) aan de Universiteit Leiden op het proefschrift “Afspiegeling en afspraak: coalitietheorie en collegevorming in Nederlandse gemeenten (1946-1986)”. Van 1994 tot 2018 bekleedde hij de functie van Hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. In 2017 kreeg Tops landelijke bekendheid na de publicatie van het boek “De achterkant van Nederland. Hoe onder- en bovenwereld verstrengeld raken”, dat hij samen met journalist Jan Tromp van de Volkskrant schreef. Hier volgde in januari 2018 het boek "Een ongetemde buurt. Achterstand, ondernemingszin en criminaliteit in een volksbuurt" over de Vogeltjesbuurt in Tilburg. Ook publiceerde hij in 2018 het onderzoeksrapport “Waar een klein land groot in kan zijn. Nederland en synthetische drugs in de afgelopen 50 jaar”. Van 2006-2013 was Tops lid van het College van Bestuur van de Politieacademie.