Corona-studentencampagne gelanceerd: ‘Doe het voor het studentenleven’

De koepel van studentenverenigingen, de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), lanceert vandaag de coronacampagne ‘Daar doen we het voor’. Samen met minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven wordt daar het startschot voor gegeven. De landelijke campagne is gericht op alle Nederlandse studenten en heeft als doel dat studenten de coronarichtlijnen beter naleven. Nog steeds vindt een deel van de besmettingen plaats in studentenhuizen en op andere plekken waar studenten samenkomen.

Denise van de Sant, praeses van de LKvV: 'We willen helpen waar we kunnen. Vanuit Den Haag is het vrijwel onmogelijk om studenten direct te bereiken. Deze campagne gaat doordringen tot in de haarvaten van het studentenleven, en ervoor zorgen dat iedereen bij de les blijft. Te beginnen bij onze studentenverenigingen, die in direct contact staan met de 44.000 aangesloten leden. Maar ook op universiteiten en hogescholen rollen we deze boodschap uit.'

Nog minder studentenleven

Doel van de campagne is zorgen dat studenten meer dan ooit beseffen dat wanneer zij zich niet aan de COVID-19-maatregelen houden, er nog minder overblijft van wat de ‘mooiste tijd van ons leven’ moet zijn. Studentenverenigingen zijn gesloten, studenten ontvangen in hun studentenhuis zeer beperkt bezoek en studenten kunnen niet meer sporten of stappen. De landelijke campagne roept alle studenten op om nú die anderhalve meter afstand te blijven houden, een mondkapje te blijven dragen, maximaal drie gasten per dag te ontvangen en in de kamer (of in het studentenhuis) te blijven als er klachten zijn.

Nieuwe website

Onderdeel van deze landelijke campagne zijn grote gevelbanners en opvallende vlaggen voor sociëteiten van studentenverenigingen, posters voor alle studentenhuizen en universiteiten en hogescholen, en een website: studentendoenhetvoor.nl. Door bijvoorbeeld de grote gevelbanners zal de campagne in de steden zichtbaar zijn voor ál het publiek en onderdeel uitmaken van het straatbeeld.

Elf steden

De campagne vindt plaats in elf grote studentensteden: Amsterdam, Delft, Eindhoven, Enschede, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Wageningen. De Plaatselijke Kamers van Verenigingen (PKvV’s) gaan in elke stad samen met de studentenverenigingen, universiteiten en hogescholen zorgen dat de boodschap direct bij de studenten en de studentenhuizen terecht komt. Op deze manier helpen verenigingsstudenten alle studenten door elkaar te wijzen op het belang van de nieuwe omgangsnormen om verdere besmetting door COVID-19 te voorkomen.

Geen gemakkelijke tijd

Minister Ingrid van Engelshoven van OCW: 'Het is geen gemakkelijke tijd, ook niet voor studenten. Hoe beter we ons allemaal nu aan de coronamaatregelen houden, hoe eerder er weer meer vrijheid kan komen. Daar doen we het voor en daarom steun ik deze campagne voor studenten van harte.'

'Het bewustzijn moet nú doordringen, zodat de maatregelen hun werk kunnen doen en we samen het virus onder controle krijgen. Als we ons nu niet aan de maatregelen houden, komen er nog meer beperkingen en blijft er nog minder over van de mooiste tijd van ons leven,' aldus Denise van de Sant.

75.000 studenten

De landelijke campagne start met alle leden van de ruim 100 verenigingen, die zijn aangesloten bij de LKvV en de PKvV’s in de studentensteden, dus zeker 75.000 studenten. Belangrijk onderdeel van de campagne is dat deze zich richt op alle sociëteiten, verenigingsgebouwen, hogescholen en universiteiten, maar ook op alle studentenhuizen, horend bij de verenigingen.

De landelijke campagne is ontwikkeld met de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Ook de Vereniging van Hogescholen, het ISO, de LSVb en de NJR staan achter de boodschap van deze campagne.