Universiteiten werken samen aan oplossingen in coronatijd

Hoe werken de Nederlandse universiteiten samen in coronatijd, en aan welke oplossingen? Op 15 mei overhandigde VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg aan minister Van Engelshoven van OCW het e-zine ‘Universiteiten in coronatijd’. Hierin staat een greep van alle corona-gerelateerd onderzoek en initiatieven van Nederlandse universiteiten.

Studenten en wetenschappers zetten zich op uiteenlopende manieren in om vindingrijke oplossingen te bieden aan de samenleving. Van risicofactoren voor de gezondheid tot privacyvraagstukken, van de psychologische impact van een lockdown tot de ontwikkeling van beademingsmachines: over de hele breedte wordt er op de universiteiten gewerkt aan de impact van het coronavirus. Het e-zine bundelt deze initiatieven en biedt doorkijkjes naar meer gedetailleerde informatie over de initiatieven en onderzoeken die in samenwerking met Nederlandse, Europese en internationale bedrijven en partners worden gerealiseerd.

Lees hier het volledige e-zine 'Universiteiten in coronatijd - Hoe de Nederlandse universiteiten samenwerken en oplossingen bieden' (pdf)

Lees het volledige e-zine 'Universiteiten in coronatijd - Hoe de Nederlandse universiteiten samenwerken en oplossingen bieden'

Minister Van Engelshoven ontving het e-zine uit handen van VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg. De minister sprak haar lof uit over de inzet van universiteiten in coronatijd. 'Op veel plekken zie ik wetenschappers en docenten van universiteiten die zich van de ene op de andere dag aanpassen aan een compleet nieuwe werkelijkheid. Ze zetten in op belangrijk onderzoek naar het coronavirus en geven college én begeleiding in een onlineomgeving. Beide hebben in deze tijd grote maatschappelijke waarde. Hun flexibiliteit en inzet van de afgelopen tijd is topsport en verdient een groot compliment!'