Help mee met onderzoek naar digitaal communiceren en online les

Door de coronamaatregelen communiceren we veel meer digitaal met familie, vrienden en collega's. Dat is voor iedereen wennen, voor sommigen is het geen probleem, voor anderen kan dit grote uitdagingen opleveren. Hoe ervaren jongeren dit eigenlijk? En hoe is dit voor kinderen of jongeren met angststoornissen?

Voor kinderen en jongeren met sociale angststoornissen en/of selectief mutisme kan het gemakkelijker of juist veel moeilijker zijn om online of via digitale middelen te communiceren. Toch verwachten we dat we dat in de toekomst meer en meer zullen moeten doen. Wat betekent dit voor kinderen en jongeren? Hebben ze voorkeuren voor bepaalde communicatie middelen of specifieke moeite met andere? Is het gemak waarmee kinderen deze middelen gebruiken van invloed op de ervaren eenzaamheid?

Online onderzoek

De Universiteit Leiden is gestart met een online onderzoek naar het gebruik van digitale communicatie onder jongeren: hoe is dat nu voor jongeren met en zonder angstproblemen?