Universiteit Leiden en LUMC verstevigen samenwerking met farmaceut Janssen

De samenwerking beslaat tal van terreinen zoals de bestrijding van infectieziekten, klinische testen, de productie van medicijnen en e-health. Door de krachten te bundelen kunnen we patiënten nog betere en innovatieve zorg bieden, aldus de drie partners.

Veelbelovend coronavaccin

De partners tekenden op 16 september de samenwerkingsovereenkomst. De Universiteit Leiden, onder wie de biomedici van het Leiden Academic Centre for Drug Research, en het LUMC werken al jaren samen met Janssen. Dit in Leiden gevestigde bedrijf is onderdeel van het Amerikaanse Johnson & Johnson en wordt wereldwijd gezien als een veelbelovende kanshebber om een effectief coronavaccin te leveren. Het LUMC test nu dit kandidaat-vaccin, samen met het Centre for Human Drug Research, een ook op het Leiden Bioscience Park gevestigd instituut voor klinisch geneesmiddelenonderzoek. Daarnaast gaan de partners de samenwerking verstevigen in het onderzoek naar andere infectieziekten, in het bijzonder tuberculose, en vaccins daartegen.

Aanjager medicijnontwikkeling

Naast de bestrijding van infectieziekten worden de banden aangehaald op het gebied van datawetenschap, e-health, klinisch onderzoek, talentontwikkeling van (bio)medici en nieuwe technologie. Ook gaan de universiteit, het LUMC en Janssen meer gebruikmaken van elkaars onderzoeksfaciliteiten zoals de diverse biobanken. Zo bewijst het Leiden Bioscience Park wederom zijn waarde als aanjager voor effectieve medicijnontwikkeling: alle belangrijke spelers –  onderzoeksinstituten, ziekenhuizen en farmaceuten – zijn vlakbij elkaar gevestigd zijn en kunnen elkaars expertise benutten.