Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

KiBA Ontwikkelen App

Angststoornissen, zoals specifieke fobieën, behoren tot de meest voorkomende geestelijke gezondheidsstoornissen die kinderen kunnen belemmeren in hun ontwikkeling. Cognitieve gedragstherapie (CGT) wordt beschouwd als de meeste effectieve behandeling voor angst bij kinderen. Na afloop van de behandeling helpt het kinderen om thuis te oefenen om de vaardigheden die ze tijdens CGT hebben geleerd verder te ontwikkelen. Thuis oefenen is echter vaak een uitdaging voor kinderen.

Contact
Anke Klein

Samen met een groot internationaal team hebben we het KibA programma ontwikkeld om kinderen met een specifieke fobie zo goed mogelijk te kunnen helpen. Kinderen met een specifieke fobie zijn overmatig bang voor bepaalde voorwerpen, dieren of situaties en dat kan het leven thuis, op school en daarbuiten best moeilijk maken. Het programma is voor kinderen tussen de 7 en 14 jaar, in deze leeftijdsfase komen specifieke fobieën regelmatig voor. Met het KibA programma onderzoeken we of we de behandeling van kinderen met een specifieke fobie nog verder kunnen verbeteren met behulp van een oefenprogramma. Mobiele gezondheidsapps (mHealth) hebben het potentieel om het thuis oefenen te vergemakkelijken. Ons doel is om de ontwikkeling van de KibA-app te beschrijven, de bruikbaarheid ervan te testen en de app zo te ontwikkelen dat deze vrij toegankelijk verkrijgbaar is door therapeuten na afloop van de testperiode. 

In ons eerste onderzoek lieten we therapeuten en kinderen de app-modellen beoordelen gedurende vijf bijeenkomsten. IT-specialisten van Trifork b.v. verwerkten de feedback hiervan meerdere keren. Vervolgens testten twee groepen bèta-testers de app en beoordeelden ze de bruikbaarheid ervan. In het huidige RCT-onderzoek gebruiken kinderen met een specifieke fobie de app voor vier weken na CGT. In dit onderzoek onderzoeken we of de app helpt om kinderen meer te laten oefenen.

Momenteel wordt de app verbeterd en verder ontwikkeld. Zo wordt in een nieuw project gewerkt aan een aangepaste inlogomgeving, waarin therapeuten alleen hun eigen cliënten kunnen inzien. Daarnaast wordt de gebruiksvriendelijkheid van het therapeuten dashboard verder vergroot. Dit project is in nauwe samenwerking met het Gamelab en de Haagse hogeschool.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.