Studenten in discussie tijdens een geesteswetenschappelijke les aan de Universiteit Leiden

Geesteswetenschappen bij Universiteit Leiden

Over onze faculteit

De Faculteit Geesteswetenschappen biedt een inspirerende internationale werkomgeving met ruimte voor diversiteit en vernieuwing aan medewerkers en studenten uit binnen- en buitenland.

Bij de Faculteit Geesteswetenschappen aan de Universiteit Leiden duiken we diep in de rijke tradities van menselijke culturen en samenlevingen. Onze faculteit, met wortels in de 16e eeuw, vormt een kernonderdeel van de universiteit sinds haar oprichting in 1575. Vanaf het begin hebben we ons gericht op een breed spectrum van disciplines binnen de geesteswetenschappen, variërend van klassieke talen tot moderne interdisciplinaire studies.

Door de eeuwen heen hebben we ons aanbod voortdurend uitgebreid en diversifiëerd, waarbij we onze reputatie als vooraanstaande academische instelling voor geesteswetenschappen hebben versterkt. We zijn trots op onze geschiedenis van het verkennen van talen, kunsten, geschiedenis en filosofie, en blijven onze horizon verbreden met innovatieve programma's zoals Digital Humanities.

Bij ons vind je een stimulerende leeromgeving die traditionele grenzen verlegt en studenten en onderzoekers uitnodigt om de rijke lagen van menselijke ervaring en creativiteit te ontdekken. Ontdek hoe onze faculteit de geesteswetenschappen blijft herdefiniëren en bijdraagt aan een diepgaand begrip van onze wereld en haar diverse culturen.

Studeren in Leiden en Den Haag

De Universiteit Leiden is sinds eind jaren negentig gevestigd in twee steden: Leiden en Den Haag. Geesteswetenschappen biedt op de Campus Den Haag twee Engelstalige bacheloropleidingen aan: International Studies en Urban Studies, in het Wijnhavengebouw in Den Haag. Al het andere onderwijs en onderzoek vindt plaats op de Humanities Campus in Leiden, verspreid over het Arsenaal, Johan Huizinga, Lipsius, Matthias de Vrieshof (1 t/m 4), Reuvens én PJ Veth

De Universiteit bouwt aan een vernieuwde Humanities Campus in Leiden. In 2029 vormt een open stadsplein omringd door zeven nieuwe en gerenoveerde gebouwen met de modernste faciliteiten voor studenten, docenten en onderzoekers een groene en duurzame campus waar ontmoeting en kennis uitwisseling centraal staan.

Diversiteit en inclusiviteit

Iedereen hoort erbij en is welkom bij de faculteit Geesteswetenschappen. Dat is waar onze faculteit voor staat: een diverse en inclusieve gemeenschap die voor iedereen toegankelijk is en waarin iedereen telt, ongeacht gender, etniciteit, seksualiteit, leeftijd of functiebeperking. Hier werken we hard aan, en het is daarom een belangrijk onderdeel in onze facultaire strategie.

Organisatie

Onderzoek en onderwijs binnen de faculteit is belegd bij 7 instituten. Met deze structuur kan elk instituut zich optimaal concentreren op specifieke gebieden binnen de geesteswetenschappen, wat leidt tot gerichte onderzoeksinspanningen en onderwijsprogramma's waarin autonoom vormgegeven kan worden aan de unieke expertise en perspectieven binnen het instituut. De instituten zijn:

Het faculteitsbestuur is verantwoordelijk voor het bestuur en de inrichting van de faculteit voor het onderwijs en de wetenschapsbeoefening. Het bestuur wordt ondersteund door het faculteitsbureau, welke zorg draagt voor alle zaken die niet direct betrekking hebben op onderwijs en onderzoek.

Samenwerking

De faculteit werkt nauw samen met partners zoals de Hogeschool der Kunsten in Den Haag, KITLV, IIAS, ASC, Leiden Global, Taalmuseum, Rijksmuseum van Oudheden, Japanmuseum Sieboldhuis, en Wereldmuseum Leiden (voorheen Museum Volkenkunde).

Wij zijn Geesteswetenschappen

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of