Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Thijs Porck

Online scriptiebegeleiding

Functie: Universitair docent 
Opleiding: BA Engelse Taal & Cultuur, MA Literary Studies
Lid van de Leiden Teachers’ Academy sinds 2019

Studenten hebben vaak veel moeite met het schrijven van een scriptie en docenten steken veel energie en tijd in de begeleiding daarvan terwijl er niet veel uren voor staan. Ik wil een digitaal platform laten bouwen (een online ‘kanban board’) dat studenten een duidelijk overzicht geeft van wat er bij zo’n scriptie komt kijken en dat hen stimuleert om tijdig te beginnen. Binnen dat platform wil ik ook werken met peer feedback: studenten lezen elkaars hoofdstukken en geven commentaar. Het platform moet ook momenten in het scriptieproces belonen. Zoals een virtuele badge behalen voor het maken van bepaalde opdrachten en een checklist tonen: je bent al halverwege, ga zo door! Vanuit de kant van de docent moet het platform een duidelijk overzicht geven van waar in het proces de verschillende scriptanten zich bevinden; vaak begeleiden we meer dan 10 scripties tegelijk en dan is dat moeilijk om bij te houden. Bij de afronding van de scriptie zou het platform een panklaar overzicht moeten geven aan de docent over het verloop van het proces: hoeveel deadlines zijn behaald, hoeveel feedback heeft de student nodig gehad en heeft de student ook meegedaan aan de peer-feedback? Wat mij betreft wordt het platform universiteitsbreed ingezet en biedt het een mooie oplossing voor zowel studenten als docenten.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.