Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Max van Lent

Verbeteren mentoraatprogramma voor eerstegeneratiestudenten

  • Functie: Universitair docent Economie
  • Opleiding: Rechtsgeleerdheid
  • Lid van de Leiden Teachers’ Academy sinds 2022
Portret van Max van Lent
Max van Lent

Er is veel (wetenschappelijk) bewijs dat eerstegeneratiestudenten (EGS) een achterstand hebben wanneer ze starten aan een studie in het hoger onderwijs. Deze achterstand uit zich onder andere door een grotere kans om tussentijdig te stoppen met de studie en minder goede studieresultaten.

Ik ga een EGS-module ontwikkelen, implementeren in een bestaand mentorprogramma en de effectiviteit wetenschappelijk toetsen. Het doel van de EGS-module is om de achterstand die veel EGS hebben weg te werken. De module bestaat uit grofweg 3 onderdelen:

Kennis

Over de werking van de universiteit, maar ook weten hoe om te gaan met de omgeving, zoals familie die niet altijd het nut van studeren inzien.

Sociale cohesie

Investeren in goede contacten met studiegenoten.

Zichtbare ambitie

Zien van kansen op bijbanen die goed zijn voor het bouwen van een cv of starten van een wetenschappelijke carrière, en deelname aan deze activiteiten verbeteren.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.