Mirjam Houtlosser
Hoe stimuleer je dat de nieuwe uitgangspunten van het curriculum Geneeskunde verder vorm krijgen in het onderwijs?
- Functie
- Universitair docent
- Opleiding
- Geneeskunde
- Teaching Fellow
- 2015-2020
Succeservaringen
In 2012 is bij de opleiding Geneeskunde een nieuw curriculum ingevoerd. De focus ligt op academische en wetenschappelijke vorming. De uitgangspunten zijn: studentgericht en activerend, samenwerking stimulerend met behulp van blended learning en multidisciplinair/geïntegreerd. De vertaling van de uitgangspunten naar het microniveau van de studie- en werkgroepopdrachten vraagt veel en docenten vallen vaak terug op hun beproefd maar niet aansluitend materiaal. Hoe stimuleer je dat uitgangspunten verder vorm krijgen in het onderwijs?
In mijn project worden twee benaderingen gekozen. De ene is de succesgerichte benadering: voortbouwen op eerdere succeservaringen. De positieve insteek dus. De andere benadering is: het veranderingsproces modulair benaderen. Dat betekent dat docenten hun eigen onderwijs in kleine eenheden opdelen en die vergelijken met de eveneens in kleine eenheden opgedeelde vernieuwing. Zo kan het proces stap voor stap verlopen. ‘Het product van mijn project bij de Leiden Teachers Academy is dan ook het proces.’