Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Astrid van Weyenberg

Astrid van Weyenberg wil studenten wetenschapscommunicatie en nieuwe vormen van mediawijsheid als academische vaardigheden bijbrengen.

Portret van Astrid van Weyenberg
Astrid van Weyenberg
  • Functie: Universitair docent 
  • Opleiding: Film- en Literatuurwetenschap
  • Lid van de Leiden Teachers' Academy sinds 2021

De Activerende Podcast Methode

Allereerst wil ik de Activerende Podcast Methode die ik de afgelopen jaren heb ontwikkeld uitwerken tot een vakoverstijgende methode die ook bruikbaar wordt binnen andere opleidingen binnen en buiten de Universiteit Leiden. Binnen deze methode dragen podcasts niet slechts kennis over, maar activeren ze ook door middel van individuele en groepsopdrachten die in het narratief van de podcast verweven zitten. Ook maken studenten zelf podcasts, als oefening in wetenschapscommunicatie.

Wetenschapscommunicatie-onderwijs

De Activerende Podcast Methode vormt de brug naar een groter project waarmee ik samen met college Yasco Horsman bezig ben en waarin wij voortbouwen op onze ervaring op het gebied van wetenschapscommunicatie-onderwijs binnen de bacheloropleiding Film- en Literatuurwetenschap. Naar ons idee is wetenschapscommunicatie een vaardigheid waar alle academisch gevormden over zouden moeten beschikken en die hun academische vorming zelf ook ten goede komt. Ook denken we dat veranderingen in het medialandschap nieuwe vormen van mediawijsheid en nieuwe vaardigheden vereisen die afwijken van de traditionele schrijf- en spreekvaardigheden. Om die reden willen wij graag een leerlijn ‘digitale wetenschapscommunicatie in de 21ste eeuw’ ontwikkelen, waarin wetenschappelijke, praktische en organisatorische vaardigheden met elkaar vervlochten zijn en waarin ruimte is voor creativiteit.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.