Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Daan Weggemans

Zoeken naar best practices voor en nieuwe inzichten in professionele training en ontwikkeling van docenten.

Functie
Onderzoeker en programmadirecteur Security Studies
Insituut
Institute of Security and Global Affairs
Teaching Fellow sinds
2023
Portret van Daan Weggemans
Daan Weggemans

Universiteiten hebben de benadering van het onderwijsaspect van de docentenrol en de prioriteit die eraan gegeven wordt in de afgelopen eeuw zien veranderen. Het begon met een simpele erkenning als zijnde essentieel voor het faciliteren van onderzoek, tot de overheid universiteiten nadrukkelijker ging subsidiëren als onderdeel van onderzoeksontwikkeling en beroepsopleiding. Daarbij kwam de nadruk grotendeels te liggen op onderzoek en werd onderwijs grotendeels bijzaak.

Recente pogingen om de kwaliteit van het onderwijs om uiteenlopende redenen te verbeteren, hebben geleid tot een wildgroei aan  educatieve expertisecentra die cursussen aanbieden voor de ontwikkeling van leraren in nieuwe methoden en best practices. Maar omdat deze faciliteiten meestal de hele universiteit bedienen en voortkomen uit onderzoeksmethodologieën die gemiddelde effecten nastreven, zijn die inspanningen vaak niet toegesneden op specifieke situaties.

Wat niet is teruggekomen is het lokale, op ervaring gebaseerde, collegiale systeem van instructieontwikkeling dat oorspronkelijk de onderwijscultuur in het hoger onderwijs kenmerkte.  Dit ondanks de algemene ervaring van universitaire docenten dat het meest waardevolle element van onderwijsworkshops niet de workshop is, maar de gesprekken met collega's tijdens en na de workshop.

Mijn project heeft tot doel te experimenteren met peer coaching en gefaciliteerde groepsbijeenkomsten die putten uit lokale ervaringen en oplossingen voor onderwijsuitdagingen die specifiek zijn voor het instituut, en die zich richten op de specifieke gaven, interesses en eigenschappen van de individuele docent, in tegenstelling tot een logica die zoekt naar universele best practices of 'cutting edge didactiek'.

Mijn hypothese is dat deze benadering van onderwijsontwikkeling in het hoger onderwijs goedkoper kan zijn in termen van tijd en geld, effectiever in het verhogen van de tevredenheid over het onderwijs bij zowel personeel als studenten, en meer kans heeft om het onderwijsgeoriënteerde denken in de wetenschappelijke gemeenschap van het instituut in het algemeen op een concrete en inhoudelijke manier te bevorderen.

Teachers in motion: when academic education is your job

Laten we verder stilstaan bij de docentfunctie binnen de hedendaagse universiteit. De Jonge Akademie riep 2023 uit als het jaar van ‘Iedereen professor’ waarin zij pleit om de hiërarchie binnen de universiteit te beperken en ook ud’s en uhd's meer rechten te geven. Maar hoe zit het met de docenten die niet zijn gepromoveerd? Wat kan de universiteit voor hun loopbaan betekenen?  

In dit project ga ik op zoek naar best practices voor en nieuwe inzichten in  professionele training en ontwikkeling van docenten binnen de universiteit. Dit is van belang voor zowel het welzijn van een grote groep (vaak jonge) professionals, maar ook voor het onderwijs in den brede want het gaat om mensen met mooie ideeën over onderwijs. Docenten staan vaak dicht bij de studenten en spelen een belangrijke rol door de onderwijscurricula heen. Zo zorgen zij voor coherentie en toegankelijkheid binnen onderwijsprogramma’s. Het idee is dan ook dat een universiteit die goed is voor haar docenten, de kwaliteit van haar onderwijs beter kan waarborgen. De centrale vraag in dit project is dan ook hoe dit het beste kan worden aangepakt.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.