Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Roderick Scherptong

Implementatie van interprofessioneel leren

Functie
Universitair docent
Instituut
LUMC
Teaching fellow sinds
2024
Een jonge man in een blauw shirt kijkt glimlachend in de lens.
Roderick Scherptong

Roderick Scherptong werkt als cardioloog in het LUMC en doceert bij de opleidingen geneeskunde, Klinische technologie (KT) en Technical medicine (TM). Hij zet zich al zijn hele loopbaan in voor zinvolle onderwijsvernieuwing bij deze opleidingen.

Multidisciplinaire samenwerking is binnen de beroepspraktijk van afgestudeerde KT/TM-professionals aan de orde van de dag. Goede communicatie tussen ingenieurs en medische professionals bevordert de implementatie van nieuwe medische technologie.

Interprofessioneel leren is een onderwijsvorm waarbij studenten van verschillende opleidingen bij elkaar worden gebracht om met, over en van elkaar te leren. Door interprofessioneel leren in de opleidingen te verweven kunnen studenten al tijdens de opleiding op een waardevolle manier worden voorbereid op hun latere werkpraktijk.

Implementatie van deze onderwijsvorm is echter complex. Het vraagt om ruimte in de verschillende curricula, voldoende middelen en adequate docentprofessionalisering. Blended leervormen bieden uitkomst, bijvoorbeeld doordat ze flexibeler kunnen worden ingepast in curricula.

Met zijn project beoogt Roderick een platform voor blended leermiddelen te ontwikkelen voor interprofessioneel leren, in eerste instantie voor de opleidingen Geneeskunde en KT/TM.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.