Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Deepak Balak

Van kijken naar zien: digitale gamificatie voor effectiever, interactiever en inclusiever onderwijs in visuele patroonherkenning

Functie
Universitair docent
Instituut
LUMC
Teaching follow sinds
2025

Visuele patroonherkenning is een essentiële vaardigheid in veel academische vakgebieden. Het onderwijzen van visuele patroonherkenning kent echter aanzienlijke didactische uitdagingen. Visuele patroonherkenning vereist een complexe wisselwerking tussen analytisch redeneren en visuele perceptie, en is vaak gebaseerd op ervaring en impliciete kennisverwerving. Dit maakt het leerproces voor studenten in eerste instantie veeleisend en lastig.

Dit project richt zich op de ontwikkeling van een innovatief digitaal educatieplatform met gamificatie, om het onderwijs in visuele patroonherkenning effectiever, interactiever en inclusiever te maken. Het platform biedt interactieve casussen, spelelementen en adaptieve feedback, waardoor studenten actief, zelfgestuurd en efficiënter leren.

De eerste toepassing is gericht op het dermatologie-onderwijs binnen de studie Geneeskunde, met expliciete aandacht voor diversiteit in huidskleur om diagnostische vaardigheden voor huidziekten op alle huidtypes te verbeteren. In een latere fase wordt het platform modulair uitgebreid naar andere disciplines binnen de Geneeskunde, en naar andere vakgebieden zoals psychologie, archeologie en kunstgeschiedenis.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.