Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Anouk van der Weiden

Van ambitie tot actie: autonoom leren structureel verankeren in het Leidse onderwijs

Functie
Universitair hoofddocent
Instituut
Psychologie
Teaching fellow sinds
2025
Een vrouw in een oranje bloes leunt op een tafel en kijkt in de lens
Anouk van der Weiden

In dit project streven we naar een structurele, curriculum-brede aanpak van autonomieontwikkeling die interfacultair overdraagbaar is. Vaardigheden in autonoom leren zijn essentieel voor leven-lang-leren, waarin studenten met minimale begeleiding zichzelf na hun opleiding blijvend zullen moeten ontwikkelen en bijscholen. Momenteel worden studenten hier onvoldoende op voorbereid. Daarnaast is er vanuit docenten toenemende frustratie dat studenten zelf te weinig verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Zo bereiden studenten zich dikwijls niet of slechts beperkt voor op bijeenkomsten, waardoor contacturen niet optimaal benut worden, en waardoor docenten de neiging hebben om de verantwoordelijkheid uit handen van studenten te nemen, wat niet bevorderlijk is voor het ontwikkelen van vaardigheden in autonoom leren.

In het project wordt de vaak abstract benoemde ambitie van ‘zelfstandig leren’ binnen het Leidse model van cursusniveaus (100 – 600; zoals vastgesteld in het Leids Register Opleidingen) concreet en uitvoerbaar gemaakt. In dat model wordt verondersteld dat studenten steeds zelfstandiger functioneren, maar ontbreekt een didactische uitwerking van hóe studenten dit leren, en hóe cursuscoördinatoren en docenten hen hierin kunnen begeleiden. Door verwachtingen per cursusniveau te verankeren in het curriculum, ondersteund door een leerlijn die studenten voorbereid op deze toenemende verwachtingen, wordt autonoom leren een gedeelde verantwoordelijkheid van alle cursuscoördinatoren en docenten binnen de opleiding.

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.