Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Joeri Reinders

Ontwikkelen van vernieuwende werkvormen voor klimaat- en duurzaamheidsonderwijs

Functie
Universitair docent
Faculteit
Governance and Global Affairs
Teaching fellow sinds
2025
Een man van eind twintig, begin dertig, met een baard
Noa Schonmann

Het project van  Joeri Reinders richt zich op het ontwikkelen van vernieuwende werkvormen die universiteits- en mbo-studenten samenbrengen rondom het thema duurzaamheid. Docenten krijgen steeds vaker de vraag om duurzaamheid en klimaatverandering in hun onderwijs op te nemen, maar het doel daarvan is niet altijd eenduidig. Voor lesmateriaal dat studenten voorbereidt op de complexe uitdagingen van deze tijd is transformatief onderwijs nodig, waarin zij leren een mening te vormen over duurzaamheidsvraagstukken.

Door middel van veldwerk (place-based learning), dialoog en spelvormen zoals het KlimaatCasino maken studenten kennis met verschillende perspectieven, denken zij kritisch na over hun rol in de klimaatcrisis en werken zij samen aan oplossingen. Het doel is niet alleen om kennis op te doen over duurzaamheid, maar ook om studenten uit te dagen een mening te ontwikkelen over klimaatverandering en ecologische vraagstukken in hun eigen omgeving. Daarbij is het belangrijk dat diverse leergemeenschappen samenkomen, die elk een andere rol spelen in de transities waarvoor we staan. Zo draagt het project bij aan inclusiever en effectiever duurzaamheids­onderwijs én aan het versterken van de samenwerking tussen onderwijsinstellingen in Den Haag en daarbuiten.

Een groep mensen staat bij een tafel waaraan andere mensen een kaartspel spelen
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.