Joeri Reinders
Ontwikkelen van vernieuwende werkvormen voor klimaat- en duurzaamheidsonderwijs
- Functie
- Universitair docent
- Faculteit
- Governance and Global Affairs
- Teaching fellow sinds
- 2025
Het project van Joeri Reinders richt zich op het ontwikkelen van vernieuwende werkvormen die universiteits- en mbo-studenten samenbrengen rondom het thema duurzaamheid. Docenten krijgen steeds vaker de vraag om duurzaamheid en klimaatverandering in hun onderwijs op te nemen, maar het doel daarvan is niet altijd eenduidig. Voor lesmateriaal dat studenten voorbereidt op de complexe uitdagingen van deze tijd is transformatief onderwijs nodig, waarin zij leren een mening te vormen over duurzaamheidsvraagstukken.
Door middel van veldwerk (place-based learning), dialoog en spelvormen zoals het KlimaatCasino maken studenten kennis met verschillende perspectieven, denken zij kritisch na over hun rol in de klimaatcrisis en werken zij samen aan oplossingen. Het doel is niet alleen om kennis op te doen over duurzaamheid, maar ook om studenten uit te dagen een mening te ontwikkelen over klimaatverandering en ecologische vraagstukken in hun eigen omgeving. Daarbij is het belangrijk dat diverse leergemeenschappen samenkomen, die elk een andere rol spelen in de transities waarvoor we staan. Zo draagt het project bij aan inclusiever en effectiever duurzaamheidsonderwijs én aan het versterken van de samenwerking tussen onderwijsinstellingen in Den Haag en daarbuiten.