Noa Schonmann
Moeilijke gesprekken van de collegezaal naar het publieke domein verplaatsen
- Functie
- Universitair docent
- Instituut
- Instituut voor Regiostudies
- Teaching fellow sinds
- 2025
Studenten in de faculteiten staan voor de uitdaging om zich zinvol bezig te houden met politiek controversiële kwesties
De Nederlandse samenleving lijkt steeds meer gepolariseerd over een reeks onderwerpen: hoe te reageren op internationale crises, klimaatverandering, migratie en culturele integratie, belastingen en sociale uitgaven, AI en genetische manipulatie, identiteitspolitiek en vrijheid van meningsuiting. Liberale democratieën floreren wanneer hun burgers zich diepgaand bezighouden met diverse standpunten en radicale nieuwe ideeën. De vraag is: hoe kun je controverse cultiveren zonder het gesprek te polariseren?
Het project erkent dat studenten tijd nodig hebben om serieus over de controverse te leren, een kader te hebben om de diverse vormen van betrokkenheid te verkennen die voor hen openstaan, en de kans om de kunst van het voeren van moeilijke gesprekken – in het openbaar – te oefenen. Het doel is om zowel docenten als studenten uit te rusten met praktische hulpmiddelen en strategieën om publieke activiteiten te starten die maatschappelijk verdeelde kwesties aanpakken. Met samenwerkingen met diverse publieke professionals – journalisten, politici, kunstenaars, belangenbehartigers en gemeenschapsorganisatoren – wil het project academische gemeenschappen in staat stellen moeilijke gesprekken in het openbaar te stimuleren. De betrokkenheid kan de vorm aannemen van door studenten gemodereerde town hall-bijeenkomsten, podcastseries of intergenerationele dialogen op lokale middelbare scholen en in buurtcentra.
Op basis van haar ervaringen met de cursus ‘Radio Palestine/Israel’ zal Noa:
- een toolkit ontwikkelen om docenten te inspireren en te ondersteunen bij het creëren van ruimte in hun onderwijs zodat studenten strijdlustige publieke gesprekken kunnen voeren.
- training aanbieden aan een gemeenschap van docenten en studenten die zich inzetten voor het leiden van moeilijke gesprekken en helpen de Universiteit Leiden te vestigen als een plek voor diepgaande en geïnformeerde gesprekken over politieke grenzen heen.