Verantwoord onderzoek met proefdieren

Binnen de Universiteit Leiden doen we soms ook onderzoek met proefdieren. Dit doen we alleen als er geen andere manier is om een onderzoeksvraag te beantwoorden.

Onderzoek met proefdieren vindt altijd plaats onder strenge voorwaarden die vastgelegd zijn in de Wet op de dierproeven. Er is intern en extern toezicht op de uitvoering van de dierproeven en het welzijn van de dieren. Transparantie over onderzoek met proefdieren is gewaarborgd volgens de Transparantieovereenkomst Dierproeven van de Stichting Informatie Dierproeven.

Meer informatie

• In het themadossier Onderzoek met proefdieren vindt u meer informatie over dit soort onderzoek en hoe we dit afwegen en verantwoorden.
  • Zie ook de pagina Dierproeven verantwoord met informatie en rapportage over verantwoord proefdieronderzoek bij het LUMC.