Rankings

Binnen en buiten de universiteiten trekken wereldwijde rankings veel aandacht als ze gepubliceerd worden. Het is echter belangrijk om te beseffen dat ze slechts een zeer beperkt, deels gebrekkig, zelfs misleidend beeld schetsen van de kwaliteit van een universiteit als geheel. Het Leiden Centre for Science and Technology Studies formuleerde daarom tien principes voor ontwerp, interpretatie en gebruik van rankings.

De Universiteit Leiden staat in de top van de internationaal toonaangevende rankings. Deze zijn gebaseerd op soms uiteenlopende indicatoren, wat de brede kwaliteit van het Leidse onderwijs en onderzoek bevestigt. Universiteiten van Nederland geeft een overzicht van hoe alle Nederlandse universiteiten op deze rankings scoren.

THE World University Rankings

Het tijdschrift Times Higher Education (THE) publiceert sinds 2004 de THE World University Rankings. Tot 2010 deed THE dit in samenwerking met het onderwijsadviesbureau QS. De THE World University Ranking presenteert aan de hand van 13 indicatoren een top 200 van beste universiteiten van de wereld. Voor de THE ranking leveren instellingen zelf data. Daarnaast wordt de ranking voor een belangrijk deel gebaseerd op een reputatieonderzoek onder internationale wetenschappers.

De Universiteit Leiden staat wereldwijd op de 77ste plaats (2022-2023). In Nederland bezet Leiden de zesde positie, na Wageningen University & Research, de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, de TU Delft en de Rijksuniversiteit Groningen.
THE World University Rankings

Ranking op onderwerp

THE brengt ook een ranking uit per onderwerp, de zogeheten THE World Rankings by subject. Hierin staat de Universiteit Leiden op de volgende posities:

Onderwerp Positie

Arts and Humanities

Social Sciences

Law

Clinical, pre-clinical & health

Physical Sciences 65
Psychology 77

THE Reputation Ranking

Het tijdschrift Times Higher Education (THE) brengt naast de World University Ranking een ranking uit die is gebaseerd op het reputatieonderzoek dat het uitzet onder wetenschappers. In deze ranking wordt slechts de top 100 weergegeven. Leiden staat in de range 81 - 90 (2022).
THE Reputation Ranking

ARWU Ranking

In de ARWU Ranking tellen alleen onderzoeksresultaten. Er worden meer dan 2500 universiteiten wereldwijd vergeleken en de beste 1000 komen in de ranking. Belangrijke criteria zijn het aantal Nobelprijzen en Field Medals dat medewerkers en alumni van een universiteit ontvangen hebben en de hoeveelheid veelgeciteerde onderzoekers verbonden aan de universiteit. Ook publicaties in tijdschriften als Nature en Science tellen zwaar mee. In 2023 staat Universiteit Leiden op plaats 101-150 wereldwijd en op plaats 4-6 in Nederland.
ARWU-ranking

QS World University Rankings

De ranglijst van QS wordt jaarlijks samengesteld op basis van een onderzoek onder een groot aantal academici en een onderzoek onder werkgevers. Verder worden de kwaliteit van het onderwijs en wetenschappelijke publicaties meegewogen en wordt gekeken naar de staf-studentratio en citaties.

Op de ranglijst van de beste universiteiten van de wereld staat de Universiteit Leiden op de 126ste plaats, na de TU Delft (47), de Universiteit van Amsterdam (53), de Universiteit Utrecht (107) en de TU Eindhoven (124).

QS World University Rankings

QS World University Rankings by Subject

Naast de algemene ranking brengt QS ook een aantal rankings per onderzoeksveld uit (in 2023 voor 5 brede velden en 54 vakgebieden). Deze zijn gebaseerd op een combinatie van reputatieonderzoek bij collegawetenschappers en werkgevers, plus twee publicatie- en citatie-indicatoren. De weging verschilt per discipline.

In de brede velden plaatst QS de Universiteit Leiden wereldwijd op positie 36 voor Arts & Humanities en op positie 98 voor Life Sciences & Medicine. Voor Social Sciences & Management komt Leiden op positie 126 en voor Natural Sciences op 128.

Het is ook mogelijk om universiteiten per specifiek vakgebied te vergelijken. Afhankelijk van het vakgebied, krijgen de eerste 50, 100 of zelfs 150 universiteiten in deze vergelijking een specifieke plaats toegewezen in de ranking. Voor de volgende onderzoeksgebieden plaatst QS de Universiteit Leiden op de eerste 25 posities.

Onderzoeksgebied

Positie

Anthropology

Archaeology 6
Classics & Ancient History 10

History

Law

Pharmacy & Pharmacology

Politics & International Studies 16

QS World University Rankings by Subject

CWTS Leiden Ranking

De CWTS Leiden Ranking brengt de wetenschappelijke prestaties van 1.400 grote universiteiten over de hele wereld in kaart. Met behulp van een verzameling verfijnde bibliometrische indicatoren probeert de ranking de wetenschappelijke impact van universiteiten en de mate waarin zij samenwerken met andere universiteiten accuraat te meten.

In de CWTS Leiden Ranking 2023 staat de Universiteit Leiden wereldwijd op de 89ste plaats, en in Nederland op de 5e plaats .
CWTS Leiden Ranking

Reuters Top 100: Europe's Most Innovative Universities

In de door Reuters gepubliceerde ranking voor innovatieve Europese universiteiten stond Leiden in 2019 op de 14de plaats, als eerste Nederlands universiteit.
Reuters Top 100