Kwaliteit en integriteit

De universiteit staat voor onderzoek van hoogstaande kwaliteit, en hecht groot belang aan integere en betrouwbare beoefening van de wetenschap.

Het onderzoek van de Universiteit Leiden moet boven alle twijfel verheven zijn. Van onze wetenschappers verwachten we dan ook dat zij zich houden aan de codes die gelden voor integere wetenschapsbeoefening. Belangrijk daarbij is dat voor iedereen duidelijk is of, en indien ja, welke functies onze wetenschappelijk medewerkers bekleden naast hun aanstelling als onderzoeker aan de Universiteit Leiden.

De kwaliteit van ons onderzoek is onder meer af te lezen aan de resultaten van de evaluaties die externe commissies bij onze onderzoeksinstituten uitvoeren. Ook rankings geven een beeld van de kwaliteit van ons onderzoek.

Verantwoord wetenschap bedrijven houdt ook in dat proefdieronderzoek, dat in bepaalde gevallen helaas onvermijdelijk is, op een zo zorgvuldig en humaan mogelijke wijze wordt uitgevoerd. We houden ons daarom volledig aan de regels en willen op heldere wijze communiceren over dit onderwerp.