Internationalisering

Als universiteit staan we met beide benen in de wereld. Internationalisering zit in het Leidse DNA: Het ideaal van de vrije academie heeft sinds de oprichting van onze universiteit altijd wetenschappers en studenten van over de hele wereld aangetrokken en dat blijft het doen.

Uitdagingen en antwoorden

Op drie internationale campussen in twee steden verbinden we de internationale ecosystemen met de lokale om antwoorden te formuleren op de complexe uitdagingen van deze tijd. En die uitdagingen zijn er genoeg: klimaatverandering, veranderende verhoudingen in de wereld en kennisdiefstal. Universiteiten kunnen bijdragen aan doorbraken van wereldwijde crises en wij zijn bereid om die verantwoordelijkheid te nemen.

Internationalisering draagt bij aan een veilige, gezonde, duurzame, welvarende en rechtvaardige wereld. Daarom verwelkomen wij internationale onderzoekers en studenten op onze campussen en moedigen wij een studie of onderzoeksperiode in het buitenland aan.

Leren en samenwerken

We willen onze studenten toerusten voor de wereld van vandaag én morgen. Steeds meer studenten zijn wereldburger. Dankzij de mogelijkheden die we hen bieden om over culturen te leren en met andere landen en culturen samen te werken, kunnen ze met een nieuwsgierige, kritische en open houding de wereld ingaan om problemen op te lossen. Zie ook de Erasmus Charter for Higher Education 2021-2027.

Engelstalig onderwijs

Voor ons grote aanbod van international classrooms zijn getalenteerde, internationale studenten, docenten en onderzoekers nodig. Engelstalige opleidingen zijn onderdeel van ons internationale DNA. 85 procent van onze masteropleidingen is Engelstalig en dat is belangrijk voor onze internationale profilering, maar ook voor de Nederlandse samenleving.

Een grote groep jonge, slimme mensen van over de gehele wereld vindt ons hoger onderwijs zo aantrekkelijk dat ze zich hier (tijdelijk) vestigen. Dat is goed nieuws voor de Nederlandse arbeidsmarkt met haar grote structurele tekorten. Minder Engelstalig onderwijs, zoals de minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap graag wil, vinden we daarom een ondoordacht plan.

Studeren in het buitenland

We vinden het belangrijk dat onze studenten internationaal (leren) denken en met andere culturen kunnen omgaan. Een studieperiode in het buitenland is dé kans voor studenten om hun horizon te verbreden. Ze vergroten daarmee ook nog eens hun kansen op de arbeidsmarkt. Een wereldwijd netwerk van meer dan 600 universiteiten en samenwerkingspartners helpt om van studeren in het buitenland een waardevolle en onvergetelijke ervaring te maken.

Internationale netwerken

De universiteit maakt deel uit van enkele internationale netwerken van buitenlandse universiteiten, waarvan de League of European Research Universities (LERU) de belangrijkste is. We hebben instituten in Jakarta, Cairo, Rabat en Instanbul. Daarnaast werken we samen met buitenlandse instituten en overheden om te komen tot een strategische en duurzame versterking van onderzoek en onderwijs. Het gaat in het bijzonder om Indonesië, China, Latijns-Amerika en Afrika.

Onderzoek over de hele wereld

Veel wetenschappelijk onderzoek is per definitie internationaal. Onze onderzoekers werken samen met collega’s van over de hele wereld. Dat doen ze in gezamenlijke onderzoeksprojecten, door veldwerk in andere landen uit te voeren, te spreken op internationale conferenties, een tijd in het buitenland te werken of juist internationale collega’s in hun team te verwelkomen. Veel onderzoek wordt gefinancierd door subsidies vanuit Europa. Zo vergroten en delen we wetenschappelijke kennis wereldwijd. Kennis waar ook de Nederlandse maatschappij en economie van profiteren.