Profiel

Dit zijn de waarden die wij hoog in ons vaandel hebben staan, en de doelen die we op basis daarvan willen realiseren.

Onze belofte

We zijn nu en in de toekomst relevant. Vanuit toonaangevend onderzoek en onderwijs rusten wij nieuwe generaties toe om in een mondiale samenleving het verschil te maken. Wij worden gedreven door willen weten, begrijpen, duiden en creëren. Met elkaar geven wij antwoorden op de vragen van vandaag, en houden de blik gericht op de vragen van morgen. Wij maken daarbij optimaal gebruik van de diversiteit van onze wetenschappelijke disciplines, zowel door verdieping als door verbreding van kennis. Kennis en waarde creëren we in continue verbinding met elkaar en met onze omgeving. Wij beschouwen eenieder, medewerker en student, als een gelijkwaardig lid van onze gemeenschap. Wij koesteren onze diversiteit, hebben oog voor wat ons bindt, respecteren elkaar en elkaars rol, en werken nauw met elkaar samen. Wij zijn een betrouwbaar baken in het maatschappelijke en politieke debat.

Bolwerk van vrijheid

De Universiteit Leiden hecht grote waarde aan vrijheid van geest, denken en spreken. Ons devies is daarom Praesidium Libertatis - bolwerk van vrijheid. Sinds 1917 is het de randtekst van het universitaire zegel.

Onze sterke kenmerken

De volgende zeven kenmerken bepalen samen de identiteit van Universiteit Leiden.

1. Toonaangevend onderzoek en onderwijs vanuit een breedte aan wetenschapsgebieden
  2. Sterke verankering van de academische vrijheid
  3. Intrinsieke internationale oriëntatie
  4. Open, actieve en geëngageerde universitaire gemeenschap
  5. Universiteit in twee steden
  6. Uitstekende onderzoeksfaciliteiten en vermaarde collecties
  7. Sterke en fijnmazige kennisinfrastructuur

Onze kernwaarden

Wie deel uitmaakt van onze universitaire gemeenschap onderschrijft onze vier kernwaarden Verbindend, Vernieuwend, Verantwoordelijk en Vrij. Deze kernwaarden komen voort uit ons motto Praesidium Libertatis (bolwerk van vrijheid) en uit onze Leidse academische identiteit en cultuur.

Verbindend

Onderdeel zijn van een groter geheel. Samen succesvol zijn. Luisteren, naar elkaar en naar de samenleving. Actief samenwerken en bijdragen.

Vernieuwend

Op zoek naar nieuwe kennis en inzichten. Beter maken wat beter kan. Grenzen verleggen. Nieuwsgierig zijn naar elkaar en het onbekende.

Verantwoordelijk

Voor het bevorderen van een inclusieve gemeenschap. Voor integere wetenschapsbeoefening. Voor wat we zeggen en doen, en hoe we met elkaar omgaan.

Vrij

Onafhankelijk bevragen. Ruimte voor verschillende perspectieven en ideeën, voor open dialoog, voor ongebonden onderzoek.