Collecties

Verwonder u over onze zeldzame verzamelingen van wetenschappelijk materiaal.

Academisch Historisch Museum

In dit in het Academiegebouw gevestigde Museum wordt u aan de hand van portretten, muurschilderingen en historische voorwerpen meegenomen in de geschiedenis van de universiteit en het studentenleven. Zo krijgt u een beeld van hoe de universiteit zich door de eeuwen heen ontwikkelde.

Academisch Historisch Museum

Collecties Hortus botanicus Leiden

Leiden heeft de oudste botanische tuin van Nederland, gesticht in 1590. De Hortus herbergt vele collecties bijzondere en bedreigde plantensoorten. De grootste collectie is die van de tropische orchideeën.

Collecties Hortus botanicus Leiden

Collecties Universitaire Bibliotheken Leiden

De Universiteit Leiden heeft veel bijzondere collecties. Door onze eeuwenlange internationale oriëntatie en onze expertise op het gebied van taaldiversiteit beschikken we over middeleeuwse handschriften, foto’s uit Nederlands-Indië, wereldkaarten, Aziatische tekeningen, oude koranfragmenten en nog veel meer. U kunt veel digitaal vinden en op verzoek ook bekijken in de bibliotheken.