Academisch Historisch Museum

Ga terug in de tijd en ontdek hoe de universiteit zich door de eeuwen heen ontwikkelde.

De banden tussen het Academiegebouw en de Universiteit Leiden gaan ver terug: in 1581 nam de Universiteit Leiden haar intrek in het gebouw. Het Academiegebouw was ooit een kerk van de Dominicanessen of witte nonnen en is nu het hart van de universiteit én de locatie van het Academisch Historisch Museum.

Museaal lint door het Academiegebouw

In het Academiegebouw wordt u aan de hand van portretten, muurschilderingen en historische voorwerpen meegenomen in de geschiedenis van de universiteit en het studentenleven. Een museaal lint leidt bezoekers door het gebouw, waardoor de geschiedenis van de Universiteit Leiden op bijzondere wijze tot leven komt in het Academiegebouw.

Fabulous Four

In het museum zijn de portretten van voorname Leidse professoren te vinden. De portretverzameling begon met een portret van Desiderius Erasmus, dat in 1597 geschonken is aan de universiteit. Ook zijn er portretten van de Nobelprijswinnaars, ook wel de Fabulous Four genoemd: hoogleraar natuurkunde - Hendrik Lorentz (1902), hoogleraar natuurkunde - Heike Kamerlingh Onnes (1913), bijzonder hoogleraar natuurkunde - Albert Einstein (1920) en hoogleraar geneeskunde - Willem Einthoven (1924).

Leidse Letter

Voor de oprichting van de Universiteit Leiden richtte Willem van Oranje zich tot de Staten van Holland en Zeeland en omschreef hij de universiteit in enkele beroemd geworden uitspraken. Op verzoek van de Universiteit Leiden ontwierp de Leidse hoogleraar en typograaf Gerard Unger een ‘Leidse Letter’ om vijf historische teksten in en om het Academiegebouw aan te brengen. Zo vindt u ons motto Praesidium  libertatis (bolwerk van vrijheid)  in de Gewelfkamer. De overige teksten ontdekt u op het pleintje bij het Rapenburg, in de Menso Kamerlingh Onnes-kamer, op de binnenplaats van de Receptiekamer en op de vloer van de Senaatskamer.

Toegang

Het Academisch Historisch Museum is te bezoeken tijdens kantooruren. Niet alle ruimtes in het Academiegebouw zijn vrij toegankelijk. Gasten en bezoekers van oraties en promoties kunnen het gebouw van binnen zien tijdens deze ceremonies. Er worden geen rondleidingen aangeboden. Wel heeft het Academiegebouw een archief dat op afspraak te bezoeken is. Neem hiervoor contact op met de conservator van het Academisch Historisch Museum.