Twee steden

De Universiteit Leiden is in twee steden gevestigd: in Leiden en Den Haag.

De universiteit en de stad Leiden hebben een hechte band. De universiteit en het LUMC spelen een belangrijke rol als lokale werkgever. Onze markante gebouwen staan verspreid over de stad en de alom aanwezige studenten bepalen voor een groot deel de sfeer. De Universiteit Leiden werkt samen met diverse musea in Leiden, die de schatkamers vormen van de Leidse wetenschap.

Van recentere datum, maar net zo belangrijk, is de aanwezigheid van de Universiteit Leiden op de Campus Den Haag. Al onze faculteiten zijn in Den Haag vertegenwoordigd. Met ons onderzoek en onderwijs sluiten we nauw aan op de thema’s van die stad: vrede, veiligheid en recht. Daarnaast is het onderwijs en onderzoek in Den Haag gericht op politiek en openbaar bestuur, stedelijke vraagstukken, en gezondheid en zorg.

Beide steden zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. In zowel Leiden als Den Haag liggen de universitaire locaties op loop- of fietsafstand van het station.