Boek

Lifehacks voor meiden met autisme

Lifehacks voor meiden met autisme is een eigentijds en vlot geschreven boek voor meisjes en meiden met autisme. Het boek geeft informatie, tips en soms eenvoudige oefeningen voor allerlei thema’s waar deze meisjes in hun (dagelijks) leven tegenaan kunnen lopen. Ontwikkelingspsycholoog Carolien Rieffe schreef de twee hoofdstukken over emotieregulatie en over vriendschappen bij meisjes met autisme.

Els Blijd-Hoogewys e.a.
25 november 2020
Uitgeverij SWP

Autisme zie je niet aan de buitenkant

Autisme is iets om rekening mee te houden. Maar hoe doe je dat? De hoofdstukken zijn in de eerste plaats geschreven voor de meisjes zelf. Want als je autisme hebt, waarom ben je dan zo anders als veel andere meisjes? Waarom zijn sommige zaken zo moeilijk, of kosten zo ontzettend veel energie, maar lijken andere meisjes zo makkelijk af te gaan. Of sterker nog, veel andere meisjes lijken daar juist zelfs plezier aan te beleven. Neem verjaardagsfeestjes. Als je autisme hebt is een grote groep met drukke mensen die door elkaar bewegen en praten, vaak onvoorspelbaar en dus heel vermoeiend. Maar ook onduidelijk voor het meisje met autisme wat er van haar wordt verwacht. Hoe moet je je gedragen, wanneer lach je om een grapje met de anderen mee? Komen andere meisjes vol energie thuis na zo’n drukke sociale gebeurtenis, voor veel meisjes met autisme was het een uitputtende ervaring.

Ook jouw vriendin met autisme heeft behoefte aan gezelschap

In de tweede plaats is het boek ook geschreven voor de mensen om het meisje met autisme heen, haar ouders en vriendinnen. Het is ook belangrijk als je een vriendin hebt met autisme dat je je er van bewust bent wat er aan de hand zou kunnen zijn. Dat jouw vriendin met autisme misschien wel vrolijk lijkt mee te doen, maar eigenlijk helemaal zich niet thuis voelt op zo’n verjaardagsfeestje. Daarom staat er in dit boek bij elk hoofdstuk ook een aantal praktische tips, voor de meisjes met autisme, maar ook voor de ouders of vriendin. Bijvoorbeeld: ook jouw vriendin met autisme heeft behoefte aan gezelschap en vriendschap, al denken veel mensen zonder autisme dat mensen met autisme liever alleen zijn. Tip, zoek naar iets wat je gemeenschappelijk hebt, een gedeelde hobby. Dan kun je elkaar daarin vinden en op die manier toch samen tijd doorbrengen op een manier die voor jullie allebei leuk is.

Netwerk

Dit boek is een initiatief van de FANN (Female Autism Network of the Netherlands). Dit is een landelijk interdisciplinair netwerk van vrouwen met autisme en professionals die werken met meisjes en vrouwen met autisme. Het netwerk zet zich in voor de verbetering van diagnostiek en behandeling van meisjes en vrouwen met autisme. Carolien Rieffe is lid van FANN.