Onderzoek naar autisme verbindt

Psychologie en pedagogiek slaan de handen ineen voor nieuw onderzoek naar autisme. In China en Nederland doen kinderen met autisme mee aan meting van hun hartslag en oogbewegingen. Hun buitenkant is niet perse gelijk aan hun binnenkant. Carolien Rieffe, Boya Li en Sophie van Rijn zijn er klaar voor.

Gezichten van twee continenten laten zien

Hoogleraar ontwikkelingspsychologie Carolien Rieffe heeft het onderzoeksproject geïnitieerd: ‘We weten dat kinderen met autisme moeite hebben met het herkennen van gezichtsuitdrukkingen bij anderen. De vraag is nu of dat komt omdat ze van slag raken door de emoties van anderen; of vinden ze het technisch moeilijk om gezichten uit elkaar te houden? Die verschillende hypotheses toetsen we nu in samenwerking met Peking University, door kinderen zowel Europese als Aziatische gezichten te laten zien, én emotionele en niet emotionele gezichten. De voorbereidingen voor het onderzoek zijn inmiddels getroffen, de testfase is begonnen. Boya Li trekt dit project.’

Expertise van twee instituten benutten

Ontwikkelingspsycholoog Boya Li: 'We werken in dit onderzoek nauw samen met Sophie van Rijn van Pedagogiek. Sophie heeft veel ervaring en expertise in gezichtsherkenning en ook de apparatuur om pupilbewegingen te meten. We hebben nu al het onderzoeksmateriaal samen ontwikkeld en zijn klaar om te starten. Zo is het onderzoek een samenspel van twee heel verschillende continenten en een kwestie van elkaars expertise benutten binnen twee instituten van een faculteit. De eerste kinderen zonder autisme zijn al getest.

Binnen- en buitenkant verbinden van kinderen met autisme

Pedagoog Sophie van Rijn: 'We gaan in dit onderzoek na wat zich bij de kinderen van binnen afspeelt. Wanneer een kind bijvoorbeeld aan de buitenkant heftige boosheid laat zien, kan het best dat het van binnen geen extra emotie voelt. Al zou je dat misschien wel verwachten. We willen ons bij dit onderzoek dan ook niet baseren op wat ouders en leraren rapporteren, maar wat we zelf meten. Kijken kinderen weg omdat ze geen interesse hebben, of omdat ze zich afsluiten voor heftige emoties van anderen? Daarvoor meten we de hartslag van kinderen en hun oogbewegingen. Want wat de kinderen laten zien in gedrag aan de buitenkant is niet perse gelijk aan wat wij meten aan de binnenkant. En dat heeft weer implicaties voor de begeleiding van deze kinderen.

De KNAW NWO China Commissie heeft eind 2015 de aanvraag voor een nieuw op te zetten samenwerking tussen Universiteit Leiden en Peking University in Beijing (China) gehonoreerd . Dit betekent dat de Leidse hoogleraar ontwikkelingspsychologie Carolien Rieffe (PI) en twee gepromoveerde onderzoekers uit haar onderzoeksgroep hun krachten bundelen met Li Yi en twee van haar onderzoekers van Peking University.
Nieuwe impuls voor onderzoek autisme in samenwerking met China