Wat leert Elmo ons over autisme?

Het kunnen delen van je emoties is belangrijk in de sociale ontwikkeling en voor het maken van vriendschappen, ook in Sesamstraat. De makers van de Amerikaanse Sesamstraat hopen met de nieuwe bewoner Julia dat kinderen en ouders kinderen met autisme beter begrijpen om hen te helpen met hun ontwikkeling, zodat zij meer onderdeel uit zullen maken van de samenleving.

Sinds kort heeft de Amerikaanse versie van Sesamstraat een nieuwe bewoner gekregen. Een 4-jarig vrolijk meisje met rood haar genaamd Julia. Elmo, enthousiast als hij is, loopt op Julia af en zegt haar gedag. Julia reageert wel, maar zonder op of om te kijken en speelt verder met haar eigen pop die ze op en neer laat stuiteren. Julia heeft autisme.

Kinderen met autisme beter begrijpen

Uit internationale onderzoeken blijkt dat momenteel 1% a 1,5% van de kinderen tussen de 4 en de 12 jaar gediagnosticeerd is in het autismespectrum, waarbij schattingen binnen Nederland soms zelfs nog hoger liggen. Door kinderen en ouders kennis te laten maken met Julia, hopen de makers van Sesamstraat dat kinderen met autisme beter begrepen worden en meer onderdeel uit zullen maken van de samenleving.

In het filmpje vertelt Elmo de kijker dat er meerdere manieren zijn om samen te spelen met elkaar. Hij demonstreert hoe hij kiekeboe speelt met zijn eigen pop en hoe hij daarmee vervolgens de aandacht van Julia weet te vangen. Julia draait zich naar Elmo toe en lacht. Na het een paar keer gezien te hebben, weet hij haar zo ver te krijgen ook kiekeboe te spelen met haar pop. Elmo en Julia spelen naast elkaar en hebben plezier.

Emotieregulatie bij jonge kinderen met autisme

Recente resultaten uit ons onderzoek Emotieregulatie bij jonge kinderen met autisme, waaraan kinderen met en zonder autisme in dezelfde leeftijd als Julia hebben meegedaan, laat een verschil zien in de beleving van kinderen met autisme als het gaat om de emoties van anderen of de eigen beleving van emoties.

Ons onderzoek liet zien dat kinderen met autisme minder geneigd zijn om te kijken naar het gezicht en de ogen van andere kinderen, net zoals Julia die zich niet richt tot Elmo als hij haar aanspreekt. Dit terwijl juist in het gezicht - met name in de ogen - de informatie bevindt die nodig is om tijdig en passend af te stemmen op de ander.

Beleven van sociale interactie

Door middel van het inzetten van objectieve en sensitieve maten van emotie beleving, af te lezen uit metingen van de hartslag, konden wij ook onderzoeken hoe kinderen deze sociale interactie zelf beleven. Hieruit bleek dat het emotiesysteem van kinderen met autisme niet altijd automatisch geactiveerd werd in reactie op de emoties van andere kinderen.

Een belangrijke bevinding was dat als kinderen met autisme zélf sterke emoties beleven, bijvoorbeeld door ze te verhinderen met favoriet speelgoed te spelen, zij wel degelijk de emoties ervaren en ook uiten, in dezelfde mate als kinderen zonder autisme.

Wanneer Julia, op eigen initiatief haar pop “kiekeboe!” tevoorschijn laat komen en hierdoor plezier ervaart, lukt het haar de interactie met Elmo aan te gaan. Het kunnen delen van je emoties is belangrijk in de sociale ontwikkeling en voor het maken van vriendschappen, ook in Sesamstraat.

Autismeweek 2017 - 1 t/m 8 april

De NVA Autismeweek wordt dit jaar voor de achtste keer georganiseerd rond 2 april: World Autism Awareness Day. Het thema is dit jaar Jong & AUT  om het belang van vroegherkenning en –erkenning van autisme onder de aandacht te brengen. Lees meer