Tim Ziermans krijgt NARSAD-beurs voor zijn onderzoek naar autisme en psychose

Tim Ziermans, universitair docent van de sectie Neuropedagogiek aan de Universiteit Leiden - krijgt voor zijn onderzoeksproject “Autisme en risico voor psychose” de prestigieuze NARSAD Young Investigator beurs. Deze Amerikaanse beurs ondersteunt het werk van zeer getalenteerde jonge onderzoekers die grensverleggend neurobiologisch onderzoek doen naar de oorzaken, de verbetering van behandelingen en de ontwikkeling van preventiestrategieën voor psychiatrische aandoeningen, zoals autisme en ADHD.

Met het onderzoek ‘Autisme en risico voor psychose’ wil Ziermans de vraag of ‘sociale aandacht’ een unieke of gedeelde risicofactor is voor psychose in jongeren met een autismespectrumstoornis. Deze groep jongeren heeft namelijk een opvallend verhoogd risico om op latere leeftijd een psychose te ontwikkelen. Mensen met autisme hebben vaak moeite met het interpreteren van subtiele aanwijzingen - zoals gezichtsuitdrukkingen en oogcontact - die moeten leiden tot een gepaste (re-)actie.

Sociale aandacht

“Een recente studie bij een groep volwassenen met autisme en een groep met schizofrenie heeft aangetoond dat sociale aandacht een gevoelige en veelbelovende maat is om onderscheid te maken tussen unieke en gedeelde afwijkingen in sociale hersenfuncties. Het is vooralsnog onbekend of deze afwijkingen ook al aanwezig zijn tijdens een vroegere fase, voordat een eerste psychose heeft plaats gevonden.”, aldus Ziermans

Eye tracking bij adolescenten

Om dit te achterhalen gaat Ziermans sociale aandacht meten door middel van eye tracking bij adolescenten met autisme, adolescenten zonder autisme, maar met een hoog risico voor psychose en een controlegroep zonder psychische problematiek. “Dankzij de NARSAD Young Investigator beurs kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan het identificeren van sociaal-cognitieve vaardigheden die een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling en mogelijk preventie van psychose.“

Lees de beschrijving van het onderzoeksproject "Autisme en risico voor psychose"

Brain & Behavior Research Foundation

De NARSAD Young Investigator Grant bedraagt 70 duizend dollar voor 2 jaar en gaat naar de meest veelbelovende jonge wetenschappers op het gebied van neurobiologisch onderzoek. Het bedrag wordt beschikbaar gesteld door de Brain & Behavior Research Foundation. Dit Amerikaans instituut zet zich in voor het verlichten van het lijden veroorzaakt door een psychische aandoening. Dit gebeurt door het toekennen van subsidies die leiden tot vooruitgang en doorbraken in het wetenschappelijk onderzoek.