Studeren met autisme: “Hoe doen mijn studiegenoten dat?”

Steeds vaker vinden jongeren met autisme de weg naar de universiteit. Veel van deze studenten hebben moeite met de overgang van de middelbare school naar de minder gestructureerde en meer complexe omgeving van de universiteit, waardoor helaas een groot deel van hen vertrekt zonder diploma.

Door Renée Dijkhuis - promovendus Wetenschappelijke Raad Stumass & Universiteit Leiden

Uit onderzoek aan de universiteit Leiden blijkt bovendien dat deze groep studenten met autisme een veel lagere kwaliteit van leven ervaart dan hun studiegenoten zonder autisme (Dijkhuis, Ziermans, van Rijn, Staal & Swaab, 2016).

Een van de uitdagingen waar een student met autisme mee te maken krijgt, is een gebrek aan begrip over autisme van hun medestudenten, docenten of medewerkers van de universiteit. Onderzoek laat zien dat er nog veel stigma is rondom autisme in het hoger onderwijs en dat studenten ondanks meer kennis omtrent autisme - het moeilijk vinden om daadwerkelijk hun gedragsintenties naar studenten met autisme te veranderen (Gillespie-Lynch et al., 2015).

Hoe zit het met jouw kennis over autisme?

Geef antwoord op deze 13 vragen en check snel de antwoorden* onderaan deze pagina.

Autisme tijdens het studeren

Door meer verspreiding van kennis over autisme, weten steeds meer mensen bijvoorbeeld dat autisme geen stoornis is waar je "uitgroeit" als je volwassen wordt en dat mensen met autisme wel empathie hebben. Maar hoe zit het nou met autisme tijdens het studeren?

Studenten met autisme vinden het vaak moeilijk om wederkerige interacties aan te gaan en om samen te werken in groepjes. Deze studenten hebben duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur nodig. Dit zijn zaken die vaak missen in het hoger onderwijs door veranderende roosters, collegezalen en de verschillende vakken met wisselende werkdruk, die elkaar in hoog tempo opvolgen.

Veel studenten met autisme zijn bovendien sneller overprikkeld door bijvoorbeeld geluiden, een vertraagde informatieverwerking of de moeite die het kost om sociale situaties goed in te schatten en juist te reageren. Aan de andere kant kunnen veel mensen met autisme extreem gefocust en precies werken.

Net als studenten met een andere functiebeperking - bijvoorbeeld ADHD of dyslexie - ondervinden studenten met autisme problemen tijdens het studeren. Welke problemen op de voorgrond staan, verschilt per persoon. Er zijn bepaalde overeenkomsten tussen deze functiebeperkingen, maar autisme kenmerkt zich vooral door problemen in de sociale interactie.

De vraag ‘ Hoe doen mijn studiegenoten dat?’ is een vraag die zowel studenten met, als studenten zonder autisme zich zullen stellen. Voor studenten mét autisme geldt dat het belangrijk is om er achter te komen waar zij precies moeite mee hebben en ondersteuning bij kunnen gebruiken.

Wie weet kan een student met autisme nog eens gebruik maken van jouw fantastische communicatie-skills en jij van zijn of haar hyperfocus?

* Antwoorden

De vetgedrukte vragen zijn niet waar, de andere vragen zijn wel waar.

Autismeweek 2017 - 1 t/m 8 april

De NVA Autismeweek wordt dit jaar voor de achtste keer georganiseerd rond 2 april: World Autism Awareness Day. Het thema is dit jaar Jong & AUT  om het belang van vroegherkenning en –erkenning van autisme onder de aandacht te brengen. Lees meer