Vragen aan een student met autisme

Een studente met autisme vertrouwde mij eens toe dat ze op de universiteit aan niemand meer vertelt dat ze autisme heeft, omdat eerdere gesprekspartners direct associaties kregen met Raymond uit de film Rainman. Ze vond het vermoeiend om dit stereotiepe beeld van autisme te moeten ontkrachten, als ze überhaupt al de kans kreeg om uitleg te geven.

door Renée Dijkhuis - Promovendus Neuropedagogiek en ontwikkelingsstoornissen

Mensen met autisme voelen zich vaak onbegrepen door de mensen om hen heen (Balfe & Tantam, 2011; Haertl et al., 2013). Veel studenten met autisme in het hoger onderwijs vertellen niet dat ze gediagnosticeerd zijn, omdat ze zich afvragen wat voor nut dat heeft, en ze proberen meestal eventuele problemen eerst zelf op te lossen. Dat is op zich een goede insteek en mensen met autisme kunnen veel dingen prima aan. Tegelijkertijd zijn er wel degelijk problemen, die bijvoorbeeld liggen op het gebied van plannen, organiseren, schakelen tussen verschillende opdrachten, of het verwerken van prikkels.

Het thema van de NVA autismeweek dit jaar is: luisteren naar autisme – ook als je de diagnose zelf hebt. Het idee is dat als je jezelf beter kent – en rekening kan houden met je sterke en minder sterke eigenschappen, je leven aangenamer en rijker kan zijn.

Maar hoe doe je dat dan, vragen stellen aan studenten met autisme?

Als een student jou vertelt dat hij/zij autisme heeft, of er sterke vermoedens zijn, is het ten eerste belangrijk om geen aannames te doen. Ga niet uit van die film die je gezien hebt, of die ene persoon met autisme die je kent: maar stel vragen om diegene beter te leren kennen en/of te kunnen helpen. Daarnaast is het belangrijk om er rekening mee te houden dat de student problemen in informatieverwerking kan hebben, dus geef de student tijd en ruimte om na te denken over je vraag en een antwoord te formuleren.

Vragen die je zou kunnen stellen aan een student met autisme:

• Hoe uit autisme zich bij jou?
  • Waar ben je goed in?
  • Waar heb je moeite mee?
  • Wat kan ik doen om je te ondersteunen?
  • Waar word je al in ondersteund?

Ik hoop dat de studente waar ik dit stukje mee begon, zichzelf goed heeft leren kennen en weet waar haar talenten en valkuilen liggen. Aan wie ze vertelt dat ze een diagnose autisme heeft, moet ze vooral zelf beslissen. Misschien heeft ze wel mensen gevonden die in die moeilijke beslissing kunnen meedenken.

Autismeweek 2018 - 31 maart t/m 7 april

De Autismeweek van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) wordt dit jaar voor de negende keer georganiseerd rond World Autism Awareness Day op 2 april. Het thema is dit jaar Luisteren naar autisme.
Lees meer over de Autismeweek