Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over het Universiteit Leiden Mentornetwerk.

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via mentornetwerk@leidenuniv.nl.

Inloggen, account- en contactgegevens, instellingen

Aanmelden en account

Mentor zoeken, mentorschap en mentorverzoeken

 

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

  • Log in bij het mentornetwerk.
  • Ga naar My account. Dit vindt u helemaal linksboven in beeld of onder het tabje Settings in de menubalk.
  • Klik links in het menu op Security en voer onder Reset your password een nieuw wachtwoord in. Bevestig de wijziging door eenmalig uw oude wachtwoord in te voeren.  U wachtwoord wordt nu gewijzigd
  • Ga terug naar het mentoring dashboard door links bovenin beeld te klikken op Back to the Leiden University Mentor Network.

Hoe kan ik mijn gebruikersnaam wijzigen?
Om uw gebruikersnaam te wijzigen kunt u een mailtje sturen naar mentornetwerk@universiteitleiden.nl. Vermeld hierin duidelijk uw naam en geboortedatum, de huidige en de nieuwe gebruikersnaam. Het is helaas niet mogelijk om zelf uw gebruikersnaam te wijzigen.

Kan ik ook met mijn LinkedIn account inloggen?
Ja dit kan. Wanneer u bij aanmelden kiest voor Register with LinkedIn, dan kunt u iedere volgende keer aanmelden door op de knop Sign in with LinkedIn te klikken. Na een paar seconden opent dan uw mentoring dashboard.

Ook wanneer u bij aanmelden niet hebt gekozen voor Register with LinkedIn, maar u wel uw persoonlijke profiel hebt ingevuld door te verbinden met LinkedIn, is het voortaan mogelijk aan te melden via de Sign in with LinkedIn knop.

Hoe kan ik het e-mailadres waarop ik meldingen ontvang wijzigen?
Uw mailadres kunt u wijzigen op uw persoonlijke profiel, rechts onderaan onder het kopje Email/Web. Dit is het mailadres dat eventueel zichtbaar is voor anderen en waarop u meldingen vanuit het mentornetwerk ontvangt.

Hoe kan ik instellen dat mijn e-mailadres niet zichtbaar is voor andere gebruikers?
Dit kunt u instellen op uw persoonlijke profiel, rechts onderaan onder het kopje Email/Web.

Kan ik instellen dat ik geen e-mail notificaties meer ontvang?
Dit is een optie die u kunt aan- of uitvinken op uw persoonlijke profiel, rechts onderaan onder het kopje Email/Web. Bedenk wel dat u dan geen enkele melding meer ontvangt, ook niet wanneer er een bericht of een mentorverzoek naar u verstuurd wordt.

Kan ik meerdere e-mailadressen invoeren?
Nee, er kan maar één e-mailadres ingevoerd worden. Kies daarom voor een e-mailadres dat u regelmatig bekijkt en waarop u berichten niet gauw over het hoofd ziet. Een persoonlijk e-mailadres geniet daarom de voorkeur boven een werk e-mailadres.

Ik ben aangemeld als student, maar ben inmiddels afgestudeerd. Kan ik nu ook mentor worden?
Dat kan zeker, maar omdat je als student bent aangemeld kun je momenteel geen mentorprofiel aanmaken. Daarvoor moeten we een kleine aanpassing aan je profiel doen. Stuur hiervoor een e-mail naar mentornetwerk@leidenuniv.nl en vermeld hierin duidelijk je voornaam, achternaam, geboortedatum en gebruikersnaam.

Ik ben zowel medewerker als alumnus, wat moet ik nu selecteren als ik me aanmeld?
Wilt u zich aanmelden als mentor, dan geeft u bij de registratie aan dat u alumnus bent. Meld u zich vanuit uw functie op de universiteit aan (bv als studie- of loopbaanadviseur), dan geeft u aan dat u medewerker bent. Wanneer u als medewerker bent geregistreerd kunt u geen mentor worden.

Ik wil mijn account verwijderen, kan dit?
Het is niet mogelijk om zelf uw account te verwijderen, maar dit kunnen wij wel voor u doen. Wanneer u dit wilt, neem dan contact met ons op via mentornetwerk@leidenuniv.nl.

Ik ben alumnus en wil graag zowel mentor als mentee zijn, kan dit en zo ja hoe?
Ja dit is mogelijk. Iedere alumnus die zich aanmeld kan na aanmelding zoeken tussen de mentoren en een mentorverzoek versturen.
Door uw mentorprofiel te activeren en in te vullen stelt u zich beschikbaar als mentor. Dit gaat als volgt:

  • Log in bij het mentornetwerk
  • Klik in de menubalk op het tabje Profile
  • Klik vervolgens op het tabje Mentor
  • Activeer uw mentorprofiel door op de groene button ‘ Activate Mentor Profile’  te klikken
  • Vul vervolgens uw mentorprofiel in (hoe meer info, hoe beter mentees kunnen zien waarvoor ze u kunnen benaderen)

Ook wanneer u uw mentorprofiel heeft geactiveerd, blijft het mogelijk zelf een mentorverzoek te versturen.

Voor studenten is het niet mogelijk om mentor te worden, zij kunnen enkel mentee zijn.

Hoe stel ik het maximum aantal mentees dat ik tegelijkertijd wil begeleiden in?
Dit kunt u instellen onder het kopje Mentor History op uw mentor profiel.

  • Log hiervoor in bij het mentornetwerk
  • Klik in de menubalk op het tabje Profile
  • Klik vervolgens op het tabje Mentor
  • Onder het kopje Mentor History kunt u het maximale aantal mentees instellen van 1 tot 5 personen en uw keuze opslaan.

Is uw maximum aantal bereikt, dan kunnen mentees u geen verzoek sturen totdat u weer een mentorrelatie beëindigd heeft.

Hoe zoek ik naar een mentor in het mentornetwerk?
Een mentor zoeken kan d.m.v. de zoekfilters of door handmatig zoektermen in te voeren bij de zoekfunctie. Deze vind je onder de Search tab in de menubalk.
Uitgebreide uitleg over het zoeken van een mentor en het sturen van mentorverzoeken is te vinden in deze handleiding [link].

Hoe beantwoord ik een mentorverzoek?
Een mentorverzoek beantwoorden gaat als volgt:

  • Log in op het mentornetwerk
  • Navigeer naar Requests in de menubalk
  • Klik aan de linkerkant op het betreffende mentorverzoek
  • Typ in het tekstvak een reactie (bv. toelichting waarom het verzoek wel of niet geaccepteerd wordt)
  • Klik vervolgens op Decline (rood) of Accept (groen) onderaan de pagina.

Kan ik een mentorverzoek dat ik heb verstuurd cancellen/intrekken?
Het is mogelijk om een mentorverzoek te cancellen zolang dit nog niet geaccepteerd of afgewezen is. Navigeer hiervoor naar het mentorprofiel van de betreffende mentor. Onder de profielfoto is een oranje button met de tekst Mentoring request pending (retract) zichtbaar. Klik op deze button en het verzoek wordt direct ingetrokken. De mentor ontvangt vervolgens een melding dat het verzoek gecancelled is.

Ik heb een ongepast bericht ontvangen via het mentornetwerk. Kan ik hier melding van maken?
Dat kan zeker. Wanneer u het bericht in de berichteninbox van het mentornetwerk opent, is onderaan het bericht een gele knop Report zichtbaar. Hiermee kunt u het bericht rapporteren aan ons. Wij ontvangen dan een melding en kunnen het bericht verwijderen en evt. contact opnemen met de verzender van het bericht.

Ik ben tijdelijk niet in de gelegenheid om mentor te zijn, maar wil dit later misschien wel weer. Kan dit?
Ja hoor, dat kan. U kunt uw mentorschap pauzeren. Dit gaat als volgt:

  • Log in op het mentornetwerk
  • Ga naar Profile en klik vervolgens op het tabje van uw mentor profiel
  • Klik rechts bovenaan op de witte knop Pauze mentoring en u bent tijdelijk niet beschikbaar als mentor
  • Wilt u later weer beschikbaar zijn, dan bezoekt u weer uw mentorprofiel en dan klikt u op dezelfde plek op de knop die veranderd is in een groene knop Activate mentoring now.

Ben ik verplicht om een mentorverzoek te accepteren wanneer ik dit ontvang?
Nee, dat bent u niet. Als het goed is vermeld een mentee bij het versturen van het mentorverzoek waarom hij/zij graag met u in contact komt. Denkt u niet aan deze verwachtingen te kunnen voldoen of heeft u een andere reden om niet op dit mentorverzoek in te willen gaan, dan kunt u het verzoek afwijzen. Het is voor de mentee wel prettig als u in dat geval een kleine toelichting op uw afwijzing meestuurd.