Proefstuderen: ontdekken waar de opleiding nu écht over gaat

Hoe is het om een bepaalde studie te volgen aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden? Deze studiekiezers ervaarden het tijdens Proefstuderen op vrijdag 6 april. Ze proefden de sfeer op de faculteit en ontdekten waar een opleiding nu écht over gaat.

Dennis de Leeuw (31, Amersfoort) - South and Southeast Asian Studies

"Ik heb hiervoor Accountancy gestudeerd, maar wil South and Southeast Asian Studies gaan doen vanwege interesse en mijn achtergrond (Indonesië, red.). Op deze leeftijd is studeren niet iets waar je voor je leven aan vast zit, maar eerder een verrijking en zelfontwikkeling. Ik wil me graag op academisch niveau verdiepen in mijn roots. Ik ben vorig jaar naar de Open Dag geweest, maar Proefstuderen geeft veel meer diepgang. Zo heb ik een ouderejaarsstudent ontmoet aan wie ik al mijn vragen kan stellen en heb ik de sfeer kunnen proeven tijdens het hoorcollege en de werkgroep die we moesten volgen."

Sanne Luijk (16, Harderwijk) - Religiewetenschappen

"Ik wist tot een halfjaar geleden nog niet dat de opleiding Religiewetenschappen bestond, maar toen ik er over hoorde dacht ik meteen: 'Dat is echt wat voor mij!'. Van huis uit ben ik christelijk opgevoegd en kreeg dus verder niet veel mee van wat er nog meer was. Ik wil uit mijn 'bubbel' stappen en zelf ontdekken wat er nog meer is. Vandaag leerde ik dat de vakken voor ongeveer de helft in het Engels zijn. Dat wordt misschien nog wel moeilijk, maar ik ben er ook achter gekomen dat er veel persoonlijk contact is tussen de docenten en studenten. Ik was al naar de Open Dag geweest, maar als je denkt dat een studie bij je past, ga dan vooral Proefstuderen om er meer over te weten te komen!"

Philip van Vuuren (18, Rotterdam) - Arts, Media & Society

"Ik heb eerst rechten aan de Erasmus Universiteit gestudeerd, omdat ik Fiscaal Recht wilde studeren. Maar ik ben zelf erg creatief en meer bezig met maatschappij en wat daarin gaande is, dan dat ik met mijn neus in de boeken zit. Dus de combinatie van kunst en maatschappij binnen de opleiding Arts, Media & Society is voor mij erg interessant. Ik heb al eerder een dag Proefstuderen gedaan in Tilburg, die opleiding is net iets anders ingesteld dan hier in Leiden, maar na vandaag wordt de keuze alleen maar moelijker."

Jarno Cremer (16 jaar, Coevorden) - Griekse en Latijnse taal en cultuur

"De docent bij mij op school is heel enthousiast, zo raakte ik geïnteresseerd in Griekse en Latijnse taal en cultuur. Ik weet al vrij zeker dat ik de studie ga volgen, maar ben er nog niet helemaal uit waar. Ik ben al bij meerdere universiteiten bij Open Dagen en Proefstudeerdagen geweest, maar naast de opleiding is voor mij ook de stad, de hoeveelheid groen en de drukte erg belangrijk. De studie hier in Leiden is kleinschalig, de docenten zijn betrokken en er hangt een goede sfeer."

Eva Stam (17, Woubrugge) en Jop Sforza (17, Weert) - Taalwetenschap

Eva: "Ik hou erg veel van talen, dus ik wilde graag weten wat deze studie inhield. Ik twijfel nog tussen deze studie en International Studies, maar ik weet nu wel beter wat ik van Taalwetenschap kan verwachten. Ik ben wel geïnteresseerd, maar de grammaticale vakken lijken me wat minder. Ik merk wel dat als je naar de Proefstudeerdag gaat, je veel meer te weten komt over de opleiding: op de site kan je van alles te weten komen, maar nu ervaar je het ook in de praktijk."

Jop: "Ik ben tweetalig opgevoegd (Italiaans, red.) en heb daarna ook op het tweetalig onderwijs gezeten, dus de interesse voor talen was er al vroeg. Na de HAVO wilde ik eigenlijk iets met rechten doen, maar ik raakte erg geïnteresseerd in Chinees. Uiteindelijk ben ik Japans gaan studeren aan Hogeschool Zuyd, maar omdat ik niet alleen maar bezig wil zijn met Japans, wil ik na mijn propedeuse graag Taalwetenschap studeren. Vandaag was voor mij eigenlijk alleen een bevestiging van wat ik wilde, ik heb me al ingeschreven voor de opleiding. Een aantal richtingen binnen de taalwetenschap zijn uniek in Nederland en kun je alleen in Leiden bestuderen."

Emma Trias (18, Frankrijk) - Philosophy: Global and Comparative Perspectives

"Ik ben hier vandaag op aanraden van mijn oom, hij heeft zijn hele studie in Leiden gevolgd. Ik was altijd al weg van filosofische vragen en denk dat het studeren over en met filosofie belangrijk is om de wereld te begrijpen. Het programma Philosophy: Global and Comparative Perspectives vind ik interessant omdat het je de mogelijkheid geeft om meer dan alleen klassieke filosofie te bestuderen en het heeft een holistische benadering. Ik ben ook erg geïnteresseerd in Indiaanse, westerse en oosterse filosofie, maar moet eerst nog mij diploma halen."

Proefstuderen gemist?

Kom dan een dagje meelopen bij de opleiding die jou interesseert! Lees hier meer.