Zeven Leidse hoogleraren lid van de KHMW

Het oudste geleerde genootschap van Nederland verwelkomt 36 nieuwe leden, onder wie 7 Leidse wetenschappers.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) maakte tijdens haar Winterlezing de lijst met benoemingen van 2016 bekend. Van Universiteit Leiden afkomstig zijn:

• Kees Goudswaard, hoogleraar Economie en bijzonder hoogleraar Sociale zekerheid
  • Joost Kok, hoogleraar Fundamentele informatica
  • Ruud Koole, hoogleraar Politicologie, in het bijzonder Nederlandse politiek
  • Koen Kuijken, hoogleraar Sterrenkunde
  • Wil Roebroeks, hoogleraar Archeologie van de oude steentijd
  • Carel Stolker, rector magnificus & voorzitter college van bestuur
  • Hanna Swaab, decaan faculteit sociale wetenschappen en hoogleraar neuropedagogiek en ontwikkelingsstoornissen

Wetenschap bevorderen

De KHMW is werd opgericht in 1752  met als doel het bevorderen van de wetenschap in de ruimste zin van het woord. Binnen de Maatschappij vindt uitwisseling van gedachten onder meer plaats door lezingen en informele onderlinge contacten. De traditionele Winterlezing en de Haarlemse Voordracht zijn alleen toegankelijk voor directeuren en leden van de Maatschappij. Ook zijn er bijeenkomsten van meer algemene aard over onderwerpen als kunst en wetenschap, waarbij ook partners welkom zijn.