Humanities Career Event maakt korte metten met vooroordelen

Voor veel studenten is het zoeken van een baan echt spannend, want wat gaan ze nou eigenlijk doen zodra ze zijn afgestudeerd? Wat zijn hun carrièremogelijkheden en baankansen? Uit de ervaringen van de volgende vijf studenten blijkt dat het 'Humanities Career Event' (HCE) het juiste evenement is om met een zeker gevoel de toekomst in te gaan. Nieuw in dit jaar: gelijktijdig vonden er Career Events plaats in Leiden en Den Haag (zie kader).

Tips van Dionne Stax

Keynote speaker Dionne Stax (presentator NOS Journaal) sprak de aanwezige studenten in 019 toe. Ze drukte hen op het hart praktijkervaring op te doen, bijvoorbeeld door stage te lopen. En niet bang te zijn, fouten te durven maken. 'Laat je inspireren door Pippi Langkous: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan."

Olivier Fajgenblat (Assessor Faculteit Geesteswetenschappen)

"We zijn bekend met de stigma's, daarom is arbeidsmarktoriëntatie een belangrijk onderdeel van de nieuwe onderwijsvisie van de Faculteit Geesteswetenschappen. De belangstelling vanuit studenten is groter dan ooit tevoren. Met bijna 300 aanmeldingen voor het HCE in Leiden en 200 aanmeldingen vanuit onze faculteit  voor het Haagse Career Event (dat grotendeels Engelstalig was) mogen we denk ik wel concluderen dat studenten zich steeds bewuster worden van hun toekomst. Het besef dat je loopbaan nu al begonnen is vinden we belangrijk. Met het Humanities Career Event willen we studenten vertrouwen geven in hun toekomst. Alleen zo doorbreek je de onzekerheid en het taboe."

Mina (Master Philosophy, Politics and Economics)

Mina bezocht de workshops 'Werken bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken' en 'Dröge en Van Drimmelen: Workshop Public Affairs'. "Ik weet al lang dat ik diplomaat wil worden en heb daar ook al veel onderzoek naar gedaan. Ik probeer daarom veel dingen om mijn studie heen te bouwen om die kans te vergroten. Een workshop als 'Werken bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken' geeft mij de kans om nog meer inzichten op te doen. Ik heb daar vandaag geleerd dat je vooral moet doen wat goed voelt en dat er geen vaste lijn is naar je doel. Je hoeft je dus geen onnodige zorgen te maken, je komt er wel. Als je een paar uur van je tijd investeert in het bezoeken van het HCE kan je daar veel uithalen."

Myrthe (Chinastudies)

"Wat ik zo leuk vond om te zien is wat mensen concreet gaan doen na een studie aan de Faculteit Geesteswetenschappen. Het is soms zo lastig om te weten wat het doel is van je studie. Bij andere studies, zoals medicijnen, is je hoofddoel duidelijker; je wordt dokter. Ik heb bijvoorbeeld de workshop van Google gevolgd, aanvankelijk had ik geen idee dat ik met mijn studie ook daar aan de slag zou kunnen gaan, net als de alumnus Chinees die de workshop gaf. Het is fijn dat de Universiteit dit organiseert want dan kom je er al gauw achter dat andere studenten ook tegen dezelfde vragen aanlopen. De concrete praktijkvoorbeelden geven je wat meer vertrouwen en zekerheid in je eigen toekomst."

Urla (Japanstudies)

"Het Humanities Career Event was voor mij heel erg goed om te netwerken en te oriënteren. Mij heeft het vooral praktische inzichten opgeleverd. Zo volgde ik de workshop van Careerservice: Hoe word je een keiharde onderhandelaar. Daar deden we een persoonlijkheids- en assertiviteitstest. Dit gaf mij een goed beeld van hoe sociaal ik ben. Zulke inzichten kunnen je helpen bij het vinden van een baan, maar natuurlijk ook bij de onderhandelingen voor je salaris."

Didi (Kunstgeschiedenis) & Eva (Master Arts and Culture)

Didi (links): "Bij de Workshop LinkedIn was alle ruimte om mijn profiel nog beter te maken. Dat vond ik heel waardevol omdat ik op deze manier de kans op een stage kan vergroten. Wat mij ook opviel was hoeveel verschillende soorten studenten aanwezig waren bij het evenement. Je zag zowel Bachelor- als Masterstudenten die ook allebei met een ander doel leken te komen."

Eva (rechts): "Vorig jaar ben ik ook naar het HCE geweest. Dit jaar merkte ik dat er meer aandacht was voor consultancy en de maatschappelijke kant. Dat is fijn want daardoor wordt duidelijk dat er meer mogelijk is dan alleen een baan in de culturele sector. Ik heb goede voorbeelden gezien en wil zelf meer de onderzoeksrichting op gaan. Mijn scriptie gaat over de data-analyse van Drones. Daar sloot de presentatie van de AIVD mooi bij aan."

Voor alle internationale bachelor- en masterstudenten uit Leiden en Den Haag van de faculteiten Geesteswetenschappen en Governance and Global Affairs was er dit jaar voor het eerst ook een Career Event in Den Haag. Alle workshops werden daar Engelstalig gegeven. De Keynote Speech werd in Den Haag verzorgd door Jamila Aanzi.