Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Verwevenheid onderzoek en onderwijs

Laat je op deze pagina inspireren door best practices van onderwijsvernieuwende voorbeelden die in ons onderwijs invulling geven aan de ambitie Verwevenheid onderzoek en onderwijs.

Onderzoekend leren: slimme tools helpen docent onderwijs om te bouwen

Enthousiaste studenten die onderzoekend leren en beter de samenhang binnen het vakgebied zien. Het zijn belangrijke speerpunten in de universitaire Onderwijsvisie, maar hoe realiseer je die in de praktijk? Een interdisciplinair onderwijsteam onder leiding van het ICLON ontwikkelde een inventieve methode die docenten op weg helpt.
Lees meer

Enthousiaste studenten die onderzoekend leren en beter de samenhang binnen het vakgebied zien. Het zijn belangrijke speerpunten in de universitaire Onderwijsvisie, maar hoe realiseer je die in de praktijk? 

Studenten publiceren verhalen over objecten

Op het platform Things That Talk publiceren studenten verhalen over objecten van musea, uit de vele collecties van de universiteitsbibliotheek, én de stad. Fresco Sam-Sin, de bedenker ervan: ‘Things That Talk is een manier om met elkaar te praten over de inrichting van ons onderwijs en over hoe wij daarin samen willen werken met de wereld buiten de universiteit.’
Lees meer 

Masterstudenten Geesteswetenschappen maken Graduate Journal: 'Het staat voor de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt'

Universitair docenten Astrid Van Weyenberg en Nanne Timmer waren de initiatiefnemers van het project: zij zetten het mastervak Leiden Graduate Journal op. Voor dit vak schreven tien studenten over het onderwerp ‘crisis’, hun bevindingen werden samengevoegd tot LEAP: Leiden Elective Academic Periodical. ‘We zochten naar meer verbinding tussen onderwijs en onderzoek en naar een project waar studenten uitgedaagd werden om samen te werken’, vertelt Nanne Timmer.
Lees meer. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.