Veelgestelde vragen
Algemeen
Algemene vragen
Voor algemene vragen kun je per e-mail contact opnemen met het projectteam onderwijsvisie via dit mailadres.
Voor ondersteuning bij onderwijsvernieuwing kunnen docenten terecht bij de onderwijsexpertisecentra in de faculteiten, het ICLON en de contactpersonen per faculteit van het Leiden Learning and Innovation Centre (LLInC).
Communicatie
Voor de onderwijsvisie Learning@LeidenUniversity is een iconenlijn ontwikkeld. Deze kunnen binnen de universiteit worden gebruikt om communicatie over de ambities uit de onderwijsvisie te visualiseren.
In september 2018 zijn de benamingen in het Nederlands en Engels aangepast om deze beter te laten aansluiten op wat er mee bedoeld wordt. Zo is er verschil tussen ‘onderzoekend leren’ en ‘research-based learning’. ‘Verwevenheid onderzoek en onderwijs’ en ‘integration of research and teaching’ dekt de lading beter. Voor de ambitie vaardigheden is ook het icoon aangepast. De stapel boeken op het plaatje was meest van toepassing op ‘kennis’. Daarom is het een gereedschapskist geworden.
Op deze website zijn alle termen aangepast en zijn de juiste iconen te downloaden.
Oude benamingen NL |
Aangepaste benamingen NL |
Onderzoekend leren |
Verwevenheid onderzoek en onderwijs |
(Inter)actief leren |
Activerend onderwijs |
Flexibele leerroutes |
Flexibele leerroutes |
Kennis en vaardigheden |
Vaardigheden |
Arbeidsmarkt |
Oriëntatie arbeidsmarkt |
Samenleving |
Betrokkenheid bij samenleving |
Technologie |
Technologie in onderwijs |
Internationalisering |
Internationalisering en diversiteit |
Oude benamingen ENG |
Aangepaste benamingen ENG |
Research-based learning |
Integration of research and teaching |
Active and interactive learning |
Activating teaching and learning |
Flexible learning paths |
Flexible learning pathways |
Knowledge and skills |
Skills |
Labour market |
Employability enhancement |
Society |
Engagement with society |
Technology |
Application of technology |
Internationalisation |
Internationalisation and diversity |
Checklist en stappenplan
Er is een stappenplan om ondersteuning te bieden aan opleidingen die ingrijpende vernieuwingen aan het curriculum willen aanbrengen:
Stappenplan ontwikkelagenda voor opleidingen
Het stappenplan helpt om stapsgewijs plannen voor een grotere curriculuminnovatie goed te doordenken. Het resultaat van dit stappenplan is dat het de opleiding een ontwikkelagenda biedt: een plan voor de komende jaren dat de leidraad vormt voor de innovaties die de opleiding wil aanbrengen. De implementatiefase en de bijbehorende activiteiten zoals roostering, ontwikkelsessies en de planning daarvan, zijn in het stappenplan buiten beschouwing gelaten. Het stappenplan bestaat uit zes stappen