Platform Thingsthattalk brengt historische objecten samen

Onder het motto 'Exploring humanities through the life of objects' geeft het platform Thingsthattalk historische objecten die normaal achter gesloten deuren blijven een stem. Objecten uit verschillende Leidse collecties worden openbaar en binnen een historische en gebruikerscontext geplaatst.

Het platform Thingsthattalk.net is ontstaan vanuit een innovatief onderwijsproject waarbij studenten en docenten nauw samenwerken op het snijvlak van onderwijs en onderzoek. De ambitie is om in de aanloop naar European City of Science 2022 meer objecten te ontsluiten en te laten zien hoe objecten, mensen en kennis verbonden zijn.

Onze dingen bepalen het leven dat we leven

Trends als minimalisme, het verzamelen van antiek, en de belangstelling voor design geeft aan dat mensen waarde hechten aan de dingen waarmee ze zich omringen. Dat geldt voor nu en voor vroegere tijden. De dingen die we gebruiken en verzamelen maken ons tot wat we zijn en bepalen het leven dat we leven. Het platform Thingsthattalk brengt historische objecten in beeld en vertelt hun verhaal en dat van de gebruikers. Zo vertelt Koen van der Lijn, student Asian Studies, het verhaal van een afgeknipte Chinese staart uit de negentiende eeuw. Charlotte van der Voort, student Griekse en Latijnse taal en cultuur, brengt kleitabletten onder de aandacht in de vorm van palmbladeren met daarop een van de vroegste schriftvormen. Onderzoeker Fresco Sam-Sin laat aan de hand van voorwerpen uit het huis van zijn oma de geschiedenis van Suriname, Nederland en de verwevenheid met de slavernij de revue passeren. Voor de zomervakantie hebben andere studenten zich aangemeld om het publiek te voorzien van nieuwe verhalen.

Unieke co-creatie van studenten en docenten

Thingsthattalk.net is ontwikkeld vanuit de ambitie van de faculteit Geesteswetenschappen om onderwijs en onderzoek nader op elkaar aan te laten sluiten. Door studenten actief te laten participeren in dit project doen zij (digitale) onderzoekvaardigheden op en leren zij samenwerken met maatschappelijke partners. De faculteit Geesteswetenschappen is trots op deze unieke co-creatie waarbij onderwijs en wetenschap hand in hand gaan en waardoor nieuwe kennis ontstaat. Tien opleidingen binnen de Geesteswetenschappen willen het platform in het nieuwe collegejaar opnemen in hun curriculum en met de studenten aan de slag gaan om het platform de komende tijd te verrijken en benutten. Hiermee is Things That Talk een sterk onderdeel van Digital Humanities.

Brede samenwerking

Onder leiding van Fresco Sam-Sin is het platform in een nauwe samenwerking van docent-onderzoekers van de faculteit Geesteswetenschappen, Universitaire Bibliotheken Leiden, Rijksmuseum van Oudheden en Nationaal Museum van Wereldculturen tot stand gekomen.

De bureaus Fabrique en Q42 hielpen om het platform strategisch en technisch vorm te geven. De technische basis van het platform is het door Q42 ontwikkelde Micrio. Met deze storytellingtool kan op een gemakkelijke manier data aan beeld gekoppeld worden, aan de hand van zeer hoge resolutie-beeld. Docenten en studenten kunnen zelf afbeeldingen toevoegen, meta-dateren, en koppelen door middel van image-markers, tours, en audio (voice-over, muziek). Hierdoor ontstaat een gebruikersvriendelijke en multimediale ervaring die voor een groot publiek toegankelijk en interessant is.

Een vindplaats voor verhalen en verbinding

Het platform is ontwikkeld voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden en heeft de ambitie om met de hulp van museale- en kennispartners een vindplaats voor verhalen en verbinding te worden. Niet alleen voor onderzoeks- of museale collecties, maar ook voor bijzondere privé voorwerpen. In aanloop naar European City of Science 2022 worden gaandeweg steeds meer objecten ontsloten, waarbij we ook 3D- en 360-beelden willen toevoegen.

Meer informatie

Neem vooral een kijkje op het platform. Heb je een vraag, interesse in dit platform, of wil je je aansluiten bij dit project? Neem contact op met Fresco Sam-Sin, projectleider via f.sam.sin@hum.leidenuniv.nl