Ellen de Bruijn geeft Studium Generale lezing over de neurologische gevolgen van een altijd onzekere wereld

Ellen de Bruijn, illustreert in een Studium Generale lezing wat de gevolgen zijn op een altijd onzekere wereld op ons brein, zoals het geval is bij patiënten met een obsessief-compulsieve stoornis. Door een kijkje te nemen in hun brein, kunnen we beter begrepen hoe hun complexe patronen van dwanghandelingen ontstaan en in stand blijven. Bekijk ook de bijdrage van De Bruijn aan Editie NL, AD en Radio 2 over knuffelhormoon oxytocine.

Studium Generale - Universiteit Leiden

Ellen de Bruijn gaf in het kader van de Studium Generale serie over onzekerheid een lezing over de manier waarop ons brein reageert op onzekere situaties. Ze vertelt onder andere dat de wereld voor patiënten met een obsessief-compulsieve stoornis altijd onzeker is en dat hun pogingen om hun ervaren onzekerheid te verminderen vaak juist contraproductief zijn. Door een kijkje te nemen in het brein van deze patiënten op het moment dat zij fouten maken, kan beter begrepen worden hoe hun complexe patronen van dwanghandelingen ontstaan en in stand blijven. Bekijk de lezing hier terug: Een onzekere wereld - van complottheorieën naar alarmsignalen in ons brein (13 februari 2023).

RTL4 - Editie NL

Welke rol spelen hormonen, met name oxytocine, in de corona periode waarin lichamelijk contact en knuffel beperkt mogelijk was. Stressvolle tijden: 'Een knuffel, telefoongesprek en seks kunnen helpen' (7 april)

Algmeen Dagblad

Bellen is veel beter voor je dan appen: knuffelhormoon komt vrij (6 april)

Radio 2

Vanaf minuut 59 (6 april)

Elsevier Weekblad

Handen schudden, zoenen en huggen zijn in de ban. Hoezeer lijdt ons geestelijke en lichamelijke welzijn onder het gebrek aan fysiek contact?
Kwijnen we weg zonder huggen en handen schudden? - Elsevier Weekblad (6 april, voor abonnees)