Kinderen met een angststoornis in tijden van corona

Je 8-jarige zoontje heeft een beeldbelafspraak met de juf. Dat kan best spannend zijn, want dat heeft 'ie nog nooit gedaan. Je spreekt je kind moed in en voordat 'ie het weet, is de afspraak geweest en achteraf was het best leuk om met de juf te kletsen! Hoe gaan kinderen met een angststoornis met zulke situaties om?

Vanwege het coronavirus gaat alles anders dan "normaal", zowel thuis als op school. Veel kinderen vinden dat lastig. Voor kinderen met selectief mutisme of (sociale) angst brengt dit extra uitdagingen met zich mee en zij uiten dit in "moeilijk" gedrag. Zij vinden het misschien lastig te verwoorden wat hen bezighoudt en voor ouders is hun gedrag moeilijk te begrijpen.

Kwellers en kansen

Hoogleraar Orthopedagogiek Maretha de Jonge legt op het platform Spreektvoorzich.nl uit hoe je je kind kunt helpen in deze lastige tijd. Hoe je om kunt gaan met de ‘kwellers’ die de coronacrisis met zich mee kan brengen.

Maretha de Jonge laat bovendien zien dat deze periode ook kansen biedt. Je kunt bijvoorbeeld extra oefenen met het omgaan met emoties: bang zijn is normaal, emoties mogen er zijn, het helpt om er woorden aan te geven.

Download de tips

De tips zijn overigens bruikbaar voor alle ouders en kinderen met of zonder een angststoornis, ook als de coronacrisis voorbij is:

Onderzoek naar selectief mutisme

De Universiteit Leiden doet onderzoek naar de ontwikkeling van jonge kinderen met selectief mutisme. De meeste kinderen lukt het om taal te gebruiken om hun emoties te uiten maar sommige kinderen durven in bepaalde situaties helemaal niet te praten. Deze groep kinderen heeft selectief mutisme. Ze spreken in enkele situaties (meestal thuis) heel goed, maar in andere situaties (vaak op school) consequent niet. Ze blokkeren en het ‘niet praten’ lijkt onbewust hun manier te zijn om met spanning in sociale situaties om te gaan.

Lees meer over het onderzoek naar selectief mutisme