Online portaal bundelt ‘sociale’ kennis over coronavirus

Het coronavirus wordt natuurlijk vaak bekeken vanuit een medisch perspectief. Maar ook sociale- en geesteswetenschappers hebben veel kennis in huis die kan helpen om de virusuitbraak en de maatschappelijke impact daarvan beter te begrijpen. Een nieuw portaal bundelt deze kennis.

De nieuwe website is een initiatief van het SSH-beraad, een overlegorgaan dat de positie van de social sciences and humanities in Nederland wil versterken. Denk daarbij aan de wetenschapsgebieden van psychologie tot rechtsgeleerdheid en van economie tot geschiedenis.

Het doel van het COVID-19-portaal is om expertise uit deze vakgebieden beschikbaar te stellen via een openbaar platform op nationaal niveau. Dit portaal geeft directe toegang tot academische experts die relevante kennis hebben om de corona-crisis te duiden. Dat is onder meer handig voor journalisten die de mening van een expert willen raadplegen.

Ook talloze Leidse experts zijn in het portaal te vinden. Zo kan Carsten de Dreu vertellen over de psychologie achter hamsteren, weet Claire Weeda van alles over quarantainemaatregelen in vroegere tijden, en kan Wimar Bolhuis toelichting geven op het steunpakket van de overheid.