Dossier

Tentoonstellingen over 444 jaar

Terwijl je wacht op je paspoort een tentoonstelling bezoeken? Dat kan t/m 12 mei in het stadhuis van Leiden. In deze tentoonstelling kom je meer te weten over de band tussen de Universiteit Leiden en de stad Leiden. Ook komt er in het stadhuis van Den Haag, later dit jaar, een tentoonstelling over 444 jaar Universiteit Leiden.

Elke dag bezoeken tientallen Leidenaren  het stadhuis. Om een paspoort te verlengen, een rijbewijs af te halen of een kind aan te geven. Je kunt hier nu ook de Universiteit Leiden beter leren kennen. De lange band tussen de Leidse universiteit en de stad Leiden staat centraal in een tentoonstelling in de hal van het stadhuis.

Opening

Op 24 januari openden burgemeester Henri Lenferink en rector magnificus Carel Stolker samen deze tentoonstelling. En ook een tweede tentoonstelling: in de Universiteitsbibliotheek, over bijna viereneenhalve eeuw universiteitsgeschiedenis. Beide tentoonstellingen zijn vanaf 25 januari gratis toegankelijk voor iedereen.

Stadhuis

Wat betekent de universiteit voor de stad en wat betekent de stad voor de universiteit? Die vragen komen aan bod in de tentoonstelling in de hal van het Stadhuis in Leiden.  Stad en universiteit zijn nauw verbonden, vanaf de oprichting in 1575 tot vandaag. Foto’s laten de vele kanten van die band zien: de studenten, de hoogleraren, de gebouwen, de bedrijvigheid, de bekende Nederlanders die in Leiden hebben gestudeerd.

Den Haag

Van 2 t/m 22 september is er in het prachtige en drukbezochte Atrium van het Stadhuis in Den Haag een bijzondere tentoonstelling over 444 jaar Universiteit Leiden te zien. Van de oprichting van de Universiteit in Leiden in 1575 tot de universiteit anno 2019. Foto’s laten de vele kanten van de band tussen de Universiteit en de steden Leiden en Den Haag zien: de studenten, de hoogleraren, de gebouwen, de bedrijvigheid, de bekende Nederlanders die in Leiden en Den Haag hebben gestudeerd.  Het Stadhuis van Den Haag ligt op een steenworp afstand van het Wijnhaven gebouw aan de Turfmarkt en biedt daarmee een mooie verbinding tussen de Universiteit Leiden en de stad Den Haag.

Universiteitsbibliotheek

In de tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek staat de universiteit zelf centraal. Foto’s van nu zijn te zien samen met historische stukken uit de collecties van de Universiteit Leiden. De bezoeker ontdekt zo een universiteit die zich graag koestert in een lange traditie, maar die zich ook steeds weet te vernieuwen.

Tentoonstelling over Universiteit Leiden in het hart van de stad, vanaf 24 januari tot en met 12 mei 2019 te zien in de hal van het Stadhuis, Stadhuisplein, Leiden

Tentoonstelling Minerva’s metamorfosen is vanaf 25 januari tot en met 12 mei 2019 te bezichtigen in de foyer van de Universiteitsbibliotheek Leiden aan de Witte Singel 27. Ook kun je op woensdag 20 februari naar een publieksmiddag, waarbij vier sprekers vertellen over het verleden en heden van de universiteit.